eTAC gaat automotivesector ‘lichter’ maken

De samenwerkingspartners in eTAC hebben in de afgelopen decennia een succesvol track record opgebouwd in de luchtvaartindustrie. Eenzelfde technologische ontwikkeling is momenteel waar te nemen in de automotivesector om lichte, energiezuinige en daarmee schonere oplossingen te realiseren. Hiertoe moeten innovaties plaatsvinden op het gebied van materialen, ontwerp, vervaardiging, verwerkingsprocessen en automatisering. Het nieuwe samenwerkingsverband eTAC gaat in oktober 2012 officieel van start.

 

Automotive-industrie

In de automotive-industrie is sprake van sterk gestegen belangstelling voor industriële toepassingen van lichte materialen. Door de huidige ontwikkelingen kunnen thermoplastische composieten in veel gevallen een oplossing bieden om de gewenste gewicht reductie te realiseren. De tot nu toe in de automotivesector gebruikte composieten, die vooral worden toegepast in sportieve en exclusieve modellen, voldoen slechts in beperkte mate. De verwerkingsmogelijkheden sluiten nog niet aan op de gewenste industriële productiesnelheid in met name de automobielindustrie, mede gelet op het aantal te produceren eenheden, milieunormen et cetera. De initiatiefnemers van eTAC hebben reeds met succes bewezen in nauwe samenwerking vernieuwende concepten te kunnen ontwikkelen voor de vliegtuigindustrie, onder meer voor Airbus Industries. Ook in de automotivesector vond al projectmatige samenwerking plaats. In eTAC-verband zal de samenwerking meer structurele vorm en inhoud krijgen, teneinde industriële oplossingen te versnellen.

 

Doelstellingen eTAC

De huidige sterk gegroeide belangstelling voor composieten moet worden vertaald in concrete business cases. Door het creëren van industriële verwerkingsmogelijkheden wordt het gebruik van dergelijke materialen in de automobielsector gestimuleerd. De kennis voor het toepassen van thermoplastische composiettechnologie is in de markt nog in beperkte mate aanwezig, mede omdat buiten de luchtvaartsector deze technologie nog relatief nieuw is. eTAC voorziet potentiële gebruikers van deze kennis bij het definiëren van hun toepassingen. Het eTAC consortium zal daarbij de gehele productieketen betrekken, aangezien sprake is van een nieuwe technologie zowel op het gebied van materialen als de verwerking daarvan in eindproducten.

 

Oplossingsgericht

eTAC is primair oplossingsgericht, waarbij tevens sprake zal zijn van toegepast onderzoek. eTAC is een projectgestuurd samenwerkingsverband, dat oplossingen aanbiedt in opdracht van autoproducenten en hun toeleverketen. Per project bepaalt de opdrachtgever welke kennis en vaardigheden nodig zijn om tot het gewenste resultaat te komen.

eTAC kan daarbij aanhaken op bestaande netwerken, researchcentra en kennisinstellingen, zoals TPRC (ThermoPlastic composite Research Center). Dit sluit direct aan bij het Nederlandse innovatiebeleid ten aanzien van High Tech Materials & Systems, een van de onderkende topsectoren. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR is van grote toegevoegde waarde om productieprocessen te testen en door pilotopstellingen en demonstrators te valideren. Binnen het samenwerkingsverband is alle kennis aanwezig om een wezenlijke bijdrage te kunnen leveren aan de huidige ontwikkelingsproblematiek op het gebied van composietgebruik in innovatieve mobiliteitsconcepten, zoals hybride en elektrische auto’s of – in bredere zin – ‘individuele mobiliteit’.

Door de internationale aanwezigheid van de verschillende partners van eTAC kunnen de diensten lokaal worden aangeboden. Ook zal sprake zijn van integratie met lokale netwerken. Zo kan eTAC beschikken over kantoren in onder meer Nederland, Engeland en Duitsland. Nieuwe partijen hebben de mogelijkheid op projectbasis of als vaste partner deel te nemen aan eTAC.

 

Voordelen

Vezelversterkte composieten zijn in nauwe samenwerking ontwikkeld vanuit vezelproducenten (koolstofvezel, glasvezel etcetera), ondernemingen op het gebied van technisch textiel (zoals TenCate) en de chemiesector (onder meer kunstharsen). Het samenvoegen van de diverse materiaalcomponenten resulteerde in composietmaterialen met specifieke, geoptimaliseerde eigenschappen. De eerste generatie materialen (thermoset composieten) is uitsluitend te vervormen tijdens het uiteindelijke verwerkingsproces bij de afnemer. Daarbij is veelal sprake van een hoge arbeidskostencomponent en relatief lage verwerkingssnelheden in industriële fabricageprocessen. Dit vormt de belangrijkste reden waarom dergelijke composietmaterialen nauwelijks worden toegepast in massaproductie.

 

TPRC

Thermoplastische composieten zijn ontwikkeld – initieel vooral voor de luchtvaartsector – om tegemoet te komen aan eisen van industriële verwerking, vooral als vervanging van aluminium (met een vergelijkbaar verwerkingsproces voor persdelen). Een bijkomend aspect van dit type composietmaterialen is dat relatief eenvoudig onderlinge materiaalverbindingen zijn te maken, waardoor structurele delen kunnen worden vervaardigd. Het gebruik van thermoplastische composieten is als gevolg daarvan in de luchtvaartsector sterk toegenomen. Technische Universiteit Delft en TenCate zijn de toonaangevende pioniers op het gebied van dergelijke materialen voor de luchtvaartsector. In Nederland is ook een sterke industriële sector ontstaan rond deze innovatieve materiaalontwikkeling en de verwerking daarvan. Dit heeft mede geresulteerd in de oprichting van TPRC (ThermoPlastic composite Research Center) en Tapas (Thermoplastic Affordable Primary Aircraft Structure consortium).

 

Toepassing van de beschikbare kennis binnen het eTAC-consortium kan een aanzienlijke bijdrage leveren aan de huidige problematiek in de automobielsector. De vraag naar duurzame oplossingen is sterk gestegen. Naast de intrinsieke technologische voordelen van het materiaal komen thermoplastische composieten tegemoet aan recyclingeisen.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago