Actueel

EU geeft autofabrikanten meer flexibiliteit rond CO2-doelstellingen

De Europese Commissie biedt Europese autofabrikanten de komende jaren meer flexibiliteit bij het halen van de CO2-doelstellingen. In plaats van jaarlijkse CO2-normen en bijbehorende sancties krijgen bedrijven drie jaar (2025 t/m 2027) de tijd om aan de eerder geformuleerde doelstellingen te voldoen, zo heeft Commissievoorzitter Ursula von der Leyen aangekondigd.

Uiteindelijk moeten de bedrijven nog steeds minder CO2 uitstoten met hun auto’s. Ook blijven de eerder aangekondigde boetes boven de concerns hangen, stel dat de modellen vanaf 2027 te veel blijven uitstoten. “Bedrijven moeten de doelstellingen halen, maar dit betekent meer ademruimte voor de industrie”, aldus Von der Leyen.

Hoewel de maatregel nog moet worden uitgewerkt, en nadere details ontbreken, spreekt RAI Vereniging van een positieve ontwikkeling. ‘De geboden flexibiliteit doet recht aan bedrijven die al volop werken aan verduurzaming, maar biedt ook ademruimte voor de grote fabrieken in Europa. De Nederlandse automotive industrie, goed voor 50.000 banen en een jaarlijkse omzet van 40 miljard euro, zal daar zeker van profiteren.’

Zelf benadrukt Von der Leyyen dat er “voorspelbaarheid en rechtvaardigheid nodig is voor de pioniers, degenen die hun huiswerk met succes hebben gedaan”.

Breder actieplan

Vandaag volgt een breder ‘Action Plan’ vanuit de Europese Commissie, gericht op de toekomst van de Europese auto-industrie. In dat plan zal fors worden ingezet op innovatie, schone mobiliteit, versterking van het concurrentievermogen en vermindering van de bureaucratie.

Die elementen sluiten goed aan bij de punten waar RAI Vereniging en de Europese koepel­organisaties, ACEA en CLEPA, al langer voor pleiten. ‘Actie is dringend nodig omdat de vraag naar auto’s en lichte bedrijfs­wagens in de EU de afgelopen tien jaar met 20% is gedaald’aldus woordvoerend RAI. ‘Bovendien liggen de Europese energieprijzen momenteel ongeveer twee keer zo hoog als die in de VS en China. Het bouwen van elektrische auto’s vergt meer energie dan de productie van benzine- of diesel­auto’s, wat de kloof tussen Europa, de VS en China vergroot. In combinatie met hogere arbeids­kosten heeft Europa moeite om concurrerend te zijn.

‘Er staat dus veel op het spel, óók vanuit Nederlands perspectief. Want Nederland is niet alleen belangrijke producent van zware bedrijfswagens, maar ook een belangrijke leverancier van kennis en onderdelen voor de grote fabrieken in Duitsland en andere delen van Europa. Zo spelen Nederlandse toeleveranciers en innovatieve bedrijven een vooraanstaande rol in batterijtechnologie, voertuig¬software en smart mobility-oplossingen.’

ACEA spreekt in een reactie op de aankondiging door Von der Leyen van een eerste stap in de goede richting. Ook de aandacht voor autonome voertuig­en en batterijtechnologie zijn positieve signalen, concludeert de Europese branche­organisatie. ACEA roept echter wel op tot meer actie en erkenning voor de vracht­wagen- en bus­industrie.

Dit bericht komt overigens een week nadat in Vorst (Be) de laatste Audi van de band is gerold

De redactie

Recent Posts

Interflon lanceert PFAS-vrije smeermiddelen

In 2012 is Interflon gestart met de ontwikkeling van een nieuwe generatie PFAS-vrije smeermiddelen op…

2 uur ago

Kennisdeling rondom maakbaarheid en contamination control

Het selecteren van de juiste maaktechniek, het voldoen aan strikte reinheidseisen en het verkennen van…

3 uur ago

Brussel zet in op vermindering regeldruk rond groene regels

Het ‘Omnibus Simplification Package’ van de Europese Commissie moet de duurzaamheidsregeldruk verminderen. Dit heeft implicaties…

4 uur ago

Miljardenplan voor herbewapening Europa en werk voor defensie-bedrijven en kennisinstellingen

Defensie kan geïntegreerde lucht- en raketverdediging alleen versterken met hulp van bedrijven en kennisinstellingen. "Jullie…

1 dag ago

ABB lanceert podcast ‘Samen elektrificeren. Zo doe je dat.’

Hoe elektrificeer je slim, toekomstbestendig en zonder kopzorgen? De antwoorden op deze vragen wil ABB…

1 dag ago

Bieden influencers de sleutel tot succes voor ondernemers?

Influencers verschijnen wekelijks in kranten en domineren sociale media. Toch blijft de impact van influencer…

2 dagen ago