EuroBlech 2012: Dynobend buigt voor heel Europa

Omdat circa 70 procent van de productie geëxporteerd wordt, resulteert dit per saldo in expansie. ‘In de Benelux merken we dat de bedrijven voorzichtiger zijn geworden’, zegt Scholten. ‘Ze nemen de tijd om een offerte aan te vragen en het duurt lang voor de beslissing genomen is. Ook de financiering is, anders dan vroeger, vaak een probleem.’ Gelukkig is Dynobend destijds tijdig begonnen de exportmogelijkheden te verkennen, zo kon het bedrijf verder groeien en is het de crisis goed doorgekomen. Dynobend levert een uitgebreid programma machines (ook klantspecifiek aangepast) voor het buigen van pijpen en profielen en machines voor pijpeindbewerking aan uiteenlopende sectoren: van de meubelindustrie tot de automotive en van de energiemarkt (warmtewisselaars) tot de bouw.

Meer comfort

Daarin zijn tendensen gaande die OEM’ers aanzetten tot investering in hoogwaardige CNC-buigmachines. Neem de transportsector: of het nu gaat om auto´s, helikopters, vliegtuigen of heftrucks, overal wordt het design minder strak, ronder en compacter. Zelfs bij cabines van graafmachines speelt vormgeving een steeds grotere rol en dat brengt automatisch meer buigwerk met zich mee. Vroeger waren de bankjes in een bus allemaal rechttoe-rechtaan, tegenwoordig verwachten de gebruikers meer comfort. Dat vertaalt zich in meer gebogen vormen. Dynobend profiteert: als Toyota een nieuwe fabriek in Polen voor de productie van stoelzittingen opzet, levert de Overijsselse fabrikant de buigmachine.

Klanten kritischer

Ook de aandacht voor duurzaamheid en rendement zijn een steuntje in de rug. Voor bijvoorbeeld dieselmotoren betekent dat onder andere extra leidingen voor de koeling. Techniek en designtrends werken dus in het voordeel van Dynobend, maar het zakendoen gaat momenteel niet van een leien dakje, aldus Scholten, die zijn zoon Dennis aan het inwerken is om hem op te volgen als directeur. ‘Voor iedere opdracht moet je drie keer zoveel werk verrichten als een aantal jaren terug. De klanten zijn veel kritischer geworden en de budgetten van met name de grotere ondernemingen zijn te krap om alle wensen te realiseren die men naar voren brengt.’ Concurrenten genoeg, dus de klant gaat shoppen en vergelijken en steekt daar veel tijd en energie in. Door internet en de EU spelen grenzen geen rol meer. Voor de thuismarkt is dat een nadeel, voor de export echter een voordeel. Scholten: ‘Ik moet er niet aan denken dat de euro zou verdwijnen. We doen wel eens zaken met Zwitserland en dan merk je de bureaucratie, ieder onderdeel moet gedocumenteerd zijn voor de douane, enzovoort.’

Veel respons

Voor Dynobend mag Tube & Wire dé beurs zijn, voor de EuroBlech zijn de verwachtingen ook hooggespannen. Veel mensen bezoeken óf de ene óf de andere beurs en niet beiden. En deelname aan de vorige EuroBlech leverde Dynobend dan ook onverwacht veel respons op. Daarbij komt de efficiëntie van een grootschalige machine-expo, vergeleken met tijdrovende individuele bezoeken aan potentiele klanten in het buitenland.

Dynobend op EuroBlech

Dynobend demonstreert van 23-27 oktober  in Hannover de I-Bend, een volledig (inclusief de productklemming) elektrisch aangedreven machine, de opvolger van de succesvolle CB-combibuigmachine. Laatstgenoemde machine kan buigen en walsen in grotere en kleinere radii met één gereedschap. Johan Scholten, directeur van Dynobend: ‘We werken nu aan machines voor de toekomst. De belangrijkste motieven daarbij zijn kwaliteitsontwikkeling, maakbaarheid en productiekosten (snelheid). Klanten stellen steeds hogere eisen aan de afwerking en de flexibiliteit. Wat we vroeger een mooie bocht noemden, wordt nu niet meer als zodanig beschouwd. Eén van de dingen die we geleerd hebben is dat je je eigen markt creëert als je een machine ontwikkelt die fraai werk aflevert. Dat zagen we bijvoorbeeld heel expliciet bij een profielbuigmachine die voor de productie van aluminium caravanvensters werd ingezet. De klant kon daarmee een betere kwaliteit van het eindproduct realiseren en de afnemers van de klanten wilden daarna ook geen genoegen meer nemen met minder. Een andere klant in Duitsland, die samenwerkt met een Tsjechisch bedrijf, schafte onlangs een machine van Dynobend aan. De Tsjechische partner, onder de indruk van de kwaliteit van de buigproducten, wil nu precies zo’n machine… Zo verlegt de klant zijn grenzen. En wij als machineproducent worden weer gestimuleerd om dat door voortdurende innovatie ook te doen. Ook een manier om je export zeker te stellen.’

Dynobend op EuroBlech , hal 11, stand A44

De redactie

Recent Posts

Hydrauliek veilig ontluchten of drukloos maken met Safety Bucket

De Hydraulic Safety Bucket wordt gebruikt om een hydraulische installatie of component veilig te kunnen…

3 dagen ago

Omron + Dassault Systèmes op tour door Europa

Omron Industrial Automation en Dassault Systèmes starten dit najaar de ‘Make It Excellent’-tour door Europa met…

3 dagen ago

Partnership Heudra en Rodin Machining

Rodin Machining, een snelgroeiende metaalbewerker gespecialiseerd in CNC draaien- en frezen, kondigt een strategisch partnership…

4 dagen ago

Productie in Duitse machinebouw zakt onverwacht in 2024

De productie in de Duitse machinebouwsector zal in 2024 naar verwachting met acht procent dalen,…

4 dagen ago

Aandacht kleine bedrijven voor online veiligheid vermindert

Digitale veiligheid blijft in de samenleving en economie van levensbelang. Het algemene kennisniveau en de…

4 dagen ago

Valk Welding breidt Europees netwerk uit met Finse vestiging

Valk Welding heeft zijn netwerk uitgebreid met een filiaal in Finland. Dat maakte de specialist…

4 dagen ago