Omdat circa 70 procent van de productie geëxporteerd wordt, resulteert dit per saldo in expansie. ‘In de Benelux merken we dat de bedrijven voorzichtiger zijn geworden’, zegt Scholten. ‘Ze nemen de tijd om een offerte aan te vragen en het duurt lang voor de beslissing genomen is. Ook de financiering is, anders dan vroeger, vaak een probleem.’ Gelukkig is Dynobend destijds tijdig begonnen de exportmogelijkheden te verkennen, zo kon het bedrijf verder groeien en is het de crisis goed doorgekomen. Dynobend levert een uitgebreid programma machines (ook klantspecifiek aangepast) voor het buigen van pijpen en profielen en machines voor pijpeindbewerking aan uiteenlopende sectoren: van de meubelindustrie tot de automotive en van de energiemarkt (warmtewisselaars) tot de bouw.
Daarin zijn tendensen gaande die OEM’ers aanzetten tot investering in hoogwaardige CNC-buigmachines. Neem de transportsector: of het nu gaat om auto´s, helikopters, vliegtuigen of heftrucks, overal wordt het design minder strak, ronder en compacter. Zelfs bij cabines van graafmachines speelt vormgeving een steeds grotere rol en dat brengt automatisch meer buigwerk met zich mee. Vroeger waren de bankjes in een bus allemaal rechttoe-rechtaan, tegenwoordig verwachten de gebruikers meer comfort. Dat vertaalt zich in meer gebogen vormen. Dynobend profiteert: als Toyota een nieuwe fabriek in Polen voor de productie van stoelzittingen opzet, levert de Overijsselse fabrikant de buigmachine.
Ook de aandacht voor duurzaamheid en rendement zijn een steuntje in de rug. Voor bijvoorbeeld dieselmotoren betekent dat onder andere extra leidingen voor de koeling. Techniek en designtrends werken dus in het voordeel van Dynobend, maar het zakendoen gaat momenteel niet van een leien dakje, aldus Scholten, die zijn zoon Dennis aan het inwerken is om hem op te volgen als directeur. ‘Voor iedere opdracht moet je drie keer zoveel werk verrichten als een aantal jaren terug. De klanten zijn veel kritischer geworden en de budgetten van met name de grotere ondernemingen zijn te krap om alle wensen te realiseren die men naar voren brengt.’ Concurrenten genoeg, dus de klant gaat shoppen en vergelijken en steekt daar veel tijd en energie in. Door internet en de EU spelen grenzen geen rol meer. Voor de thuismarkt is dat een nadeel, voor de export echter een voordeel. Scholten: ‘Ik moet er niet aan denken dat de euro zou verdwijnen. We doen wel eens zaken met Zwitserland en dan merk je de bureaucratie, ieder onderdeel moet gedocumenteerd zijn voor de douane, enzovoort.’
Voor Dynobend mag Tube & Wire dé beurs zijn, voor de EuroBlech zijn de verwachtingen ook hooggespannen. Veel mensen bezoeken óf de ene óf de andere beurs en niet beiden. En deelname aan de vorige EuroBlech leverde Dynobend dan ook onverwacht veel respons op. Daarbij komt de efficiëntie van een grootschalige machine-expo, vergeleken met tijdrovende individuele bezoeken aan potentiele klanten in het buitenland.
Dynobend demonstreert van 23-27 oktober in Hannover de I-Bend, een volledig (inclusief de productklemming) elektrisch aangedreven machine, de opvolger van de succesvolle CB-combibuigmachine. Laatstgenoemde machine kan buigen en walsen in grotere en kleinere radii met één gereedschap. Johan Scholten, directeur van Dynobend: ‘We werken nu aan machines voor de toekomst. De belangrijkste motieven daarbij zijn kwaliteitsontwikkeling, maakbaarheid en productiekosten (snelheid). Klanten stellen steeds hogere eisen aan de afwerking en de flexibiliteit. Wat we vroeger een mooie bocht noemden, wordt nu niet meer als zodanig beschouwd. Eén van de dingen die we geleerd hebben is dat je je eigen markt creëert als je een machine ontwikkelt die fraai werk aflevert. Dat zagen we bijvoorbeeld heel expliciet bij een profielbuigmachine die voor de productie van aluminium caravanvensters werd ingezet. De klant kon daarmee een betere kwaliteit van het eindproduct realiseren en de afnemers van de klanten wilden daarna ook geen genoegen meer nemen met minder. Een andere klant in Duitsland, die samenwerkt met een Tsjechisch bedrijf, schafte onlangs een machine van Dynobend aan. De Tsjechische partner, onder de indruk van de kwaliteit van de buigproducten, wil nu precies zo’n machine… Zo verlegt de klant zijn grenzen. En wij als machineproducent worden weer gestimuleerd om dat door voortdurende innovatie ook te doen. Ook een manier om je export zeker te stellen.’
Dynobend op EuroBlech , hal 11, stand A44
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…