EuroMold nu al virtueel van start

EuroMold wil dit jaar niet alleen meer exposanten naar de beursvloer in Frankfurt halen. Men wil tegelijkertijd bezoekers méér aan de beurs binden door een B2B-platform te lanceren. Vòòr de beurs kunnen bezoekers al afspraken vastleggen met exposanten. Vanaf deze maadn is de beurs reeds virtueel online gegaan.

‘Jammer genoeg komt nog steeds 30 tot 50 procent van de beursbezoekers onvoorbereid naar EuroMold’, zei Eberhard Döring, directeur van beursorganisator Demat, tijdens de presentatie van de beurs die dit jaar al in de laatste week van november doorgaat (van 27 – 30 november). ‘Dat percentage willen we verminderen. Met ons platform kun je vooraf aan de beurs al de vakman zoeken die je wilt spreken.’

Bezoekers en exposanten kunnen elkaar virtueel al vanaf augustus ontmoeten op het platform en tijdstippen vastleggen waarop ze op EuroMold met elkaar het gesprek aangaan. Bezoekers vinden de exposant aan de hand van hun vragen en krijgen dan ook de juiste contactpersonen gepresenteerd.
Volgens Döring ontstaan er contacten op basis van een echte match tussen de twee partijen. ‘De contacten worden dan voor beiden beter omdat je nu de juiste contactpersoon over een onderwerp vindt.’ Het online B2B platform wordt op de beurs zelf aangevuld met een fysiek platform. De virtuele versie is vanaf eind augustus via de website (www.euromold.com) bereikbaar.

Oostenrijk gastland

De jaarlijkse beurs die de complete keten van ontwerp en design via prototyping tot en met productie in kaart brengt, zal dit jaar een kleine 1.300 exposanten tellen, verwacht Döring. Als het aan hem ligt, komt daarvan 40 procent uit het buitenland. Gastland is dit jaar Oostenrijk, dat volgens Christoph Sturm, handelsafgevaardige namens Oostenrijk in Duitsland, ook dit jaar een economische groei laat zien. ‘De expert heeft ervoor gezorgd dat Oostenrijk versterkt uit de crisis is gekomen en de vraag naar investeringsgoederen is sterk’, aldus Sturm, die er wel aan toevoegt dat de binnenlandse vraag zich niet zo goed ontwikkelt als in Duitsland. Hij zegt dat menigeen de betekenis van het Alpenland voor de Duitse economie onderschat. ‘Duitse bedrijven vormen nu al de grootste groep buitenlandse ondernemingen in Oostenrijk.’


Volgens Mario Haidlmaier, een Oostenrijkse producent van spuitgietmatrijzen voor logistieke containers, drankkratten en kunststof pallets, is Duitsland echter voor Oostenrijkse bedrijven ook een belangrijke markt. ‘Om naar elders in de wereld te kunnen gaan, moet je in Duitsland succesvol zijn. Je moet in Duitsland met partners oplossingen ontwikkelen die er nog niet zijn en die dan samen met je partners in de rest van de wereld presenteren.’ Oostenrijk is met een kleine 9 procent aandeel in het totaal aan exposanten het vierde grootste land na Duitsland op EuroMold, nog voor China.

Nieuw op de beurs

De beurs zelf ondergaat dit jaar een aantal veranderingen. In hal 8 komt een themapaviljoen rond de productie van sieraden (zie kader). Ook het fysieke B2B matchmaking platform wordt hier gesitueerd. Nieuw in deze hal is verder een themapaviljoen rond the thema rotatie vormen, een bijzondere manier om kunststof producten te maken. De beursorganisatoren denken dat deze technologie onderschat wordt, net als het produceren van technische thermovormdelen. Op de beurs wil men dit daarom gaan uitdiepen. In hal 9 staat het gastland Oostenrijk en de frees- en draaibedrijven die zich presenteren.

Nieuw in hal 11 zijn een paviljoen engineering dienstverlening en het themapark juwelenindustrie. Hal 11, House of Creation, bevat ook dit jaar een groot aantal exposanten met 3D print oplossingen, designsoftware en virtual reality systemen voor in een productieomgeving. Het is de laatste jaren de echte innovatiehal van EuroMold geweest. Eberhard Döring: ‘Dat blijft, maar we willen de andere hallen ook opwaarderen. Daar vind je net zo goed innovaties.’ Het thema engineering dienstverlening is gericht op zowel mensen die op zoek zijn naar werk in deze sector als op bedrijven die kandidaten zoeken. Demat wil dit thema na de beurs internationaal gaan oppakken.

Conferenties

Het conferentieprogramma bevat dit jaar naast de additive manufacturing conferentie van Terry Wohlers, die ook ingaat op de sieradenindustrie, een Deutscher Marken- und Designcongres en een door de VDI georganiseerd congres over de betekenis van onder andere de laser in de productie van de toekomst. Photonische procesketten: die Revolution in der Produktion? Vraagt de VDI zich af?


EuroMold

Mario Haidlmaier 

Sieradenindustrie

 EuroMold zet dit jaar extra de schijnwerpers op de sieradenindustrie. Dat heeft alles te maken met de mate waarin 3D printen in deze industriesector is doorgedrongen. Martin Forth (foto), ceo van 3D printerproducent EnvisionTEC , denkt dat de Europese industrie hier een kans heeft gemist en een aantrekkelijke markt uit de vingers heeft laten glippen. ‘De Aziatische sieradenindustrie is namelijk high tech en strak georganiseerd, zoals in Europa de automobielindustrie. Daar is het met een jaarlijkse omzet van meer dan 100 miljard dollar, productieprijzen, geen nichesector meer.’

Deze industrietak heeft volgens Forth door gebruik te maken van 3D printtechnieken de doorlooptijden drastisch weten te verkorten, evenals de hoeveelheid handwerk. Jaarlijkse worden alleen aan deze industrietak al 600 3D printers verkocht. Sommige klanten van EnvisionTEC gieten wekelijks 150 kilo zilver en gebruiken daarvoor matrijzen geprint met de machines van EnvisionTEC. Vanuit de automobielindustrie ziet hij momenteel de vraag naar 3D printen komen voor nauwkeurige matrijzen voor kleine series kunststof producten. Het bedrijf, dat gebruik maakt van vloeibare polymeren die belicht worden, heeft hiervoor een hoge temperatuur hars ontwikkeld die de matrijsvormen geschikt maakt voor kleine series spuitgieten.