‘De Europese politiek moet beseffen dat zij de problemen voor de aluminiumsector veroorzaaakt. Je hebt een aluminiumindustrie nodig als je naar een groene economie wilt, wat Brussel eveneens wil’, aldus De Schrynmakers in niet mis te verstane bewoordingen. De voorman van de Europese associatie is kritisch tegenover de Europese Commissie, die met haar regelgeving volgens hem de productie van primair aluminium in Europa in gevaar brengt. Deze is door de crisis al met 1 miljoen ton, ongeveer eenvijfde, gezakt. Nu dreigen hoge energieprijzen en Europese regels de sector verder te belasten.
De Schrynmakers pleitte daarnaast voor maatregelen om de export van aluminiumschroot tegen te gaan. Momenteel wordt ongeveer een miljoen ton schroot naar buiten Europa geëxporteerd, met name naar China (40 procent) en India 20 procent). Er wordt vandaag de dag zelfs meer schroot naar buiten Europa geëxporteerd dan voor de crisis van 2008. Dat is de aluminiumkoepel een doorn in het oog, omdat Europa daarmee feitelijk energie exporteert naar landen waar het hersmelten niet zo milieubewust gebeurt als hier.
‘We exporteren het schroot voor te weinig geld. China profiteert van de energie die wij zo exporteren. Aluminiumschroot moet in Europa gerecycled worden omdat je nergens betere milieumaatregelen hebt dan hier.’ De pleitbezorger voor deze industrietak vindt dat het Europese schrootbeleid en de strikte regelgeving haaks staan op de Europese plannen om de economie te vergroenen. Wat dat betreft gaf hij enkele duidelijke cijfers: als Europa straks alle schroot zou exporteren, dan gaat de CO2 uitstoot met 120 procent omhoog omdat we dan aluminium moeten gaan importeren. Daarom is hert cruciaal deze sector voor Europa te behouden.
De aluminiumindustrie toonde zich op de beurs, die dit jaar voor het eerst in Düsseldorf plaatsvond, positief over de toekomst. Volgens Christian Wellner, directeur van het GDA Gesamtverband der Aluminiumindustrie e.V, de Duitse belangenbehartiger, is de huidige daling van de produtie en verwerking slechts een tijdelijke inzinking. De totale productie is dit jaar nog licht gestegen met 1,1 procent (6,2 procent minder primair aluminium en 2,3 procent meer secundair); de productie van halffabrikaten is afgenomen met 2,1 procent. ‘Maar nee, er komt geen recessie’, beklemtoonde de voorman van de Duitse aluminiumindustrie. Hij schrijft de daling bij de halffabrikaten toe aan de volledig in elkaar gezakte bouwmarkten in Zuid Europese landen en de all time hoge order intake in het voorjaar van 2011. Daardoor is de vergelijking met dit jaar enigszins geflatteerd. ‘De vooruitzichten voor de komende tijd zijn positief.’
Dat beeld werd in Düsseldorf bevestigd door Michael Schäfer, directeur van de aluminiumdivisie van de Duitse producent van walsmachines SMS Siemag AG. Omdat het hier om grote investeringen gaat, heeft het bedrijf een redelijk goed inzicht in de lange termijn trend. De meeste orders van nu komen pas over twee tot drie jaar in productie. In het vlakke materiaal ziet men hier met name groei bij de automobielindustrie.
‘Autofabrikanten gaan aluminium inzetten in het plaatwerk van de carrosserie’, aldus Schäfer, die in deze markt een verdrievoudiging verwacht omdat vanaf 2014 de eerste serieproductie auto’s op de markt gaan komen waarvan koffer- en motorendeksels en andere carrosseriedelen gemaakt zijn van aluminium. In de markt voor groot formaat platen, zoals voor de vliegtuigindustrie, ziet hij de komende jaren nieuwe spelers uit China, Brazilie en Saoedi Arabië op de markt komen. ‘Uit Europa hebben we hiervoor quasi geen opdrachten meer gekregen.’ De nieuwe walscapaciteit wordt dus buiten het oude continent gerealiseerd.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…