Voor de eerste keer hebben onderzoekers met succes ‘zonne’-vliegtuigbrandstof ter wereld ontwikkeld uit water en koolstofdioxide (CO2). De Europese onderzoekers hebben daarbij gebruik maakten van geconcentreerd licht als een hogetemperatuurenergiebron. Dit door de EU gefinancierde onderzoeksproject draagt de naam.
Het project bevindt zich nog in een experimentele fase: er is een glas vliegtuigbrandstof geproduceerd in laboratoriumomstandigheden waarbij gebruik werd gemaakt van kunstmatig zonlicht. Toch zijn de resultaten hoopgevend dat er in de toekomst eender welke vloeibare koolwaterbrandstoffen uit zonlicht, CO2 en water kunnen worden geproduceerd.
Het vierjaren-Solar-JET-project werd in juni 2011 gelanceerd en ontvangt 2,2 miljoen euro EU-financiering van het zevende kaderprogramma voor onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstratieactiviteiten (KP7). Het Solar-JET-project verenigt onderzoeksorganisaties uit de academische wereld en het bedrijfsleven (ETH Zürich, Bauhaus Luftfahrt, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), Shell Global Solutions en managementpartner ARTTIC).
In de volgende fase van het project is het de bedoeling van de partners de zonnereactor te optimaliseren en na te gaan of de technologie ook op grotere schaal en tegen concurrerende prijzen kan werken.
Het vinden van nieuwe, duurzame energiebronnen blijft een prioriteit binnen Horizon 2020, het zevenjarige EU-programma voor onderzoek en innovatie dat op 1 januari 2014 van start is gegaan. In de oproep ‘concurrerende CO2-arme energiesector’, gepubliceerd op 11 december vorig jaar, stelde de Commissie voor om gespreid over twee jaar 732 miljoen euro in dit gebied te investeren. In de oproep is er ook plaats voor een onderwerp over de ontwikkeling van technologieën van de volgende generatie voor biobrandstoffen en duurzame alternatieve brandstoffen.
In het Solar-JET-projecy werd in een eerste fase geconcentreerd licht – kunstmatig zonlicht – gebruikt om koolstofdioxide en water om te zetten in synthesegas (syngas) in een hogetemperatuurreactor op zonne-energie (zie bovenstaande illustratie), ontwikkeld in ETH Zürich, die materialen op basis van metaaloxiden bevat. Het syngas (een mengsel van waterstof en koolmonoxide) werd vervolgens door Shell omgezet in kerosine waarbij gebruik werd gemaakt van het welbekende ‘Fischer-Tropschproces’.
Hoewel de productie van syngas door middel van geconcentreerde zonnestraling zich nog in een vroege ontwikkelingsfase bevindt, wordt de verwerking van syngas in kerosine al toegepast in bedrijven over de hele wereld, waaronder Shell. De combinatie van deze twee benaderingen kan een bijdrage leveren aan veilige, duurzame en schaalbare voorraden van zowel vliegtuigbrandstof als van diesel en benzine, of zelfs van plastic. Brandstoffen die afkomstig zijn van het Fischer-Tropschproces zijn reeds gecertificeerd en kunnen worden gebruikt bij bestaande voertuigen en vliegtuigen zonder dat er aanpassingen aan hun motoren of brandstofinfrastructuur nodig zijn.
De reactor op zonne-energie zet CO2 en water om in ‘Syngas’.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…