Dit actieplan was al in december aangekondigd om de sector te helpen de huidige uitdagingen het hoofd te bieden en de fundamenten te leggen voor toekomstige concurrentiekracht door het bevorderen van innovatie en het creëren van groei en werkgelegenheid.
Voor het eerst sinds het Davignon-plan van 1977 komt de Commissie met een actieplan voor staal. De Commissie stelt voor de vraag uit zowel de EU als derde landen naar in de EU geproduceerd staal te ondersteunen door ervoor te zorgen dat staalproducenten in de EU via eerlijke handelspraktijken toegang tot de markten van derde landen hebben. De Europese Commissie streeft ook naar verlaging van de kosten voor de industrie, met inbegrip van de kosten die uit EU-regelgeving voortvloeien. Innovatie, energie-efficiëntie en duurzame productieprocessen zijn cruciaal voor de volgende generatie van voor andere belangrijke Europese bedrijfstakken essentiële staalproducten. Het actieplan voorziet ook in gerichte maatregelen voor ondersteuning van de werkgelegenheid in de sector en begeleiding van de herstructurering opdat hoogopgeleide arbeidskrachten in Europa blijven (Memo/13/523).
De Europese staalindustrie wordt getroffen door zowel een geringe vraag als een wereldwijde overcapaciteit. Tegelijkertijd wordt zij met hoge energieprijzen geconfronteerd en zijn er voor aanpassing aan de groene economie door duurzame productie van innovatieve producten investeringen nodig…. maar de wereldwijde vraag naar staal zal toenemen…
De vraag naar staal in Europa ligt momenteel 27 procent lager dan vóór de crisis. De werkgelegenheid in de sector is tussen 2007 en 2011 met 10 procent gedaald. Toch is de EU nog steeds de op een na grootste staalproducent ter wereld, met een output van meer dan 177 miljoen ton staal per jaar. Daarmee is zij goed voor 11 procent van de mondiale productie en werken er in de betrokken EU-sector meer dan 360 000 mensen.
Volgens de OESO zal de mondiale vraag naar staal tegen 2025 naar verwachting met 2,3 miljard ton zijn gestegen. Deze vraag zal vooral van de bouw-, de vervoer- en de machinebouwsector, met name in de opkomende economieën, afkomstig zijn. Dat de staalindustrie in de EU ten volle van deze concurrerende markt kan profiteren, is van vitaal belang.
De huidige situatie vereist een nieuwe politieke strategie voor de staalsector. Daarom richt de Commissie zich op het volgende:
De Commissie stelt formele oprichting van een groep op hoog niveau voor. Deze groep zal toezien op de uitvoering van het plan. De Commissie maakt over 12 maanden de balans op van de geboekte vooruitgang.
Het repareren en modificeren van schepen vraagt specifieke kennis en kunde die de algemene technische…
De aanhoudende druk om lonen flink te laten stijgen in combinatie met vrees van werkgevers…
Twee op de vijf (39%) werkgevers vangen momenteel personeelstekorten op door zelf bij te springen…
De Grondstoffenscanner is vernieuwd. De Europese maakindustrie is vaak afhankelijk van grondstoffen uit andere landen…
De nieuwe beleidsagenda van FME voor de technologische industrie heeft de titel: Naar een sterker,…
De Duitse machinebouwsector heeft in mei een forse daling van inkomende orders ervaren. In vergelijking…