De Europese staalmarkt blijft in z’n achteruit staan, ondanks het feit dat de economie wat voorzichtige lichtpuntjes begint te vertonen. ‘’Het zal tot zeker het eind van 2013 duren voordat onze klanten in de industrie en de staalhandel enige verbetering in het zakelijk klimaat zullen zien’,’ denkt directeur-generaal Gordon Moffat van de Europese ijzer- en staalkoepel Eurofer.
In haar eerste kwartaalblik van dit jaar blijft Eurofer pessimistisch gestemd. Hier en daar begint het wat beter te gaan, maar als het vertrouwen al terugkeert is dat vanaf een erg laag niveau. De staalverbruikende sectoren blijven dit jaar verder inzakken en kunnen op zijn vroegst in 2014 een voorzichtig herstel verwachten. In de maakindustrie was tegen het eind van 2012 zelfs een verdere verzwakking te zien. Daarbij komt nog dat de sterkere euro kan leiden tot meer invoer waardoor vraag en aanbod nog verder uit balans zouden raken.
Bouw
Eurofer voorziet voor de Europese bouw dit jaar een krimp met twee procent. Dat volgt op een daling van vijf procent in 2012, waarbij onder meer ons land het nog een stuk slechter deed. Ook de autobouw komt op een verdere daling met twee procent uit, hoewel dat hoger kan zijn nu onder meer Ford, Opel, Peugeot-Citroën en Renault hebben aangekondigd fabrieken te sluiten. In de eerste maand van dit jaar zijn de autoverkopen vrijwel overal in Europa ook verder ingestort. Voor de meeste andere staalverwerkers verwacht Eurofer dit jaar een stabilisatie of hooguit lichte groei. Moffat’s conclusie is dan ook duidelijk: ‘We zien weinig aankoopimpulsen bij onze grote afnemers. Voorlopig blijven de omstandigheden op de staalmarkt erg moeilijk.’