Het werkelijke staalverbruik nam toe met 35 procent, maar dat is wel in vergelijking met de slechte markt een jaar geleden. Het ziet er ook naar uit dat het toenemende staalverbruik in de rest van 2010 en volgend jaar door zal gaan.
‘Een sterke export in combinatie met veel aanvulling van voorraden heeft geleid tot een robuust herstel in de Europese maaksectoren’, concludeert Eurofer. Directeur-generaal Gordon Moffat: ‘Het herstel is in het tweede kwartaal duidelijk in een hogere versnelling gekomen. Ondanks een verdere krimp in de bouwactiviteiten nam de output in de staalverwerkende sectoren met bijna 7 procent toe. Deze positieve groei verbloemt echter wel uiteenlopende tendensen op nationaal niveau. Duitsland is op dit moment de drijvende kracht, waarbij de meeste Noord-europese landen konden profiteren van het Duitse exportsucces. De situatie in zuid-Europa staat daarentegen nog steeds zwaar onder druk.’
Volgens Moffat is het bemoedigend dat de groei in het staalverbruik niet alleen te danken is aan bevoorrading maar ook aan een verbetering van de activiteiten in de staalverbruikende sectoren. Moffat wijst er wel op dat het niveau van voor de crisis voorlopig nog niet is bereikt. ‘De belangrijkste vraag blijft op dit moment of de opleving in de maaksectoren door kan gaan. Ondanks onzekerheden over de kracht van de wereldwijde economie en de internationale handel ziet Eurofer het herstel ook volgend jaar aanhouden.’
Wat sectoren betreft, gaat Eurofer er van uit dat de bouw volgend jaar met een bescheiden twee procent kan groeien, na overigens dit jaar met drie procent en in 2009 met ruim zes procent te zijn gekrompen. Ook de fabrikanten van structurele staalwerken kunnen een groei van ruim twee procent verwachten na een krimp van bijna drie procent over 2010.
De sterkste groei, met ruim zes procent, wordt voorzien in de sector mechanische engineering die overigens in 2009 ook een grote klap met meer dan 25 procent krimp moest incasseren. In de autosector zal de groei echter terugvallen van ruim 15 procent dit jaar naar net twee procent volgend jaar. Dat komt vooral doordat veel landen – waaronder Duitsland en Frankrijk – zijn gestopt met de slooppremies die de autoverkopen in 2009 sterk hebben aangezwengeld. Eurofer ziet verder de scheepsbouw na een krimp van bijna tien procent terugzwaaien naar een beperkte groei met iets meer dan twee procent.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…