Er zijn signalen die duiden op een stagnerende economische ontwikkeling binnen de Europese Unie. Het wordt mogelijk nog erger. Deskundigen geloven dat de economie in de Bondsrepubliek in een recessie is beland. Dat zal echter pas in oktober zichtbaar worden wanneer de cijfers over het 3e kwartaal bekend worden gemaakt. ‘Feit is dat veel Duitse servicecenters, handelaren en koudwalserijen als zijnde toeleveranciers van de automobielindustrie zwaar te lijden hebben onder de ingezakte vraag naar band- en plaatstaal.’
Dit meldt Het Staaljournaal – een uitgave van staalleverancier Noviostaal – van 16 september. Enkele producenten van bandstaal hebben al werktijdverkortingen aangekondigd en zelfs is al veel tijdelijk personeel naar huis gestuurd. De Europese Centrale Bank heeft in september besloten maatregelen te treffen, die de economie weer op gang zou moeten brengen en heeft bij de aankondiging ervan ook de nationale regeringen verzocht middels overheidsinvesteringen de economie te stimuleren. Het blijft afwachten of dat op korte termijn tot succes gaat leiden.
Turkije gaat het merken
Wel is het zo, dat als nationale overheden inderdaad hiertoe overgaan, hierdoor nòg een wens van de Europese staalfabrieken gerealiseerd gaat worden. Eerder al hoopten zij dat de EU-Commissie strengere importvoorwaarden zou gaan invoeren en die wens ging in vervulling. Met name Turkije zal dat gaan merken, want die heeft in de afgelopen maanden veel warmgewalste rollen naar Europa geëxporteerd en nam in het 2e kwartaal zelfs méér dan 1/3 van de totale quota voor dit product voor haar rekening. Gaan de prijzen verder zakken, stijgen of blijven ze stabiel?
Dat is op dit moment de grote vraag. Diverse fabrieken hebben eerder deze maand en eind augustus voorzichtig geprobeerd een verhoging te realiseren met als belangrijkste argument de gestegen prijzen voor grondstoffen als schroot, erts en energie. Inmiddels echter zijn zowel schroot en ertsen in prijs behoorlijk gedaald en blijft alleen nog de onzekerheid bestaan over de energiekosten, met name olie. Door de gedwongen halvering van de gebruikelijke olieproductie in Saoedi-Arabië, als gevolg van een recente grote aanslag, is het niet onwaarschijnlijk dat olie fors duurder gaat worden.
Blijft echter het gegeven, dat de vraag naar staal binnen de EU totaal niet in balans is met het aanbod. Daarbij komt, dat importstaal in handelskwaliteiten inmiddels nog concurrerender is geworden als gevolg waarvan de prijsdruk gehandhaafd blijft. Tot meer aankoop van importmateriaal heeft het overigens, naar onze informatie luidt, niet geleid, omdat levertijden van Europese fabrieken nog steeds redelijk kort zijn.
Grote voorraden
Grote afnemers blijven terughoudend bij het aangaan van grotere contracten. Diverse handelaren en servicecenters zitten immers nog steeds met te grote voorraden. De omvang ervan maakt bijvoorbeeld kredietverzekeraars ook onrustig, daar zij zich over deze groep bedrijven zorgen maakt vanwege het beschikbare werkkapitaal en daarmee dus de kredietwaardigheid.
Enige hoop bestaat bij de staalmakers dat de verhouding vraag en aanbod weer wat meer in balans gaat komen als gevolg van de diverse aangekondigde productiebeperkingen onder meer als gevolg van reparatie- en onderhoudswerkzaamheden. Vooralsnog echter zal de grote gezond makende factor zijn het herstel van de vraag. Deze zal ongetwijfeld weer gaan komen, maar niemand durft te voorspellen wanneer, waarmee en waardoor de staalmarkt nog steeds in grote onzekerheid blijft.
Noviostaal geeft per 16 september 2019 de volgende indicatie voor de circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:
- Warmgewalste coils: 465- 480
- Koudgewalste coils: 555 – 570
- Sendzimir verz. coils: 565 – 580
- Kwartoplaat: 555 – 570
Deze maand dalen de prijzen voor alle soorten. De daling loopt van 5 euro per ton voor warm- en koudgewalst staal en 10 euro per ton voor sendzimir verzinkte coils en kwartoplaat ten opzichte van de staalprijzen in augustus 2019 .