De Europese staalindustrie is in rep en roer. De Europese Commissie gaat na de importheffing op Chinees betonstaal ook Chinese naadloze buizen, zwaar plaatmateriaal en warmgewalste staalplaten onderzoeken op illegale dumping. Vooruitlopend op deze onderzoeken heeft de Europese Commissie vrijdag al besloten om de invoer van koudgewalst staal uit China en Rusland voorlopig extra te belasten, met heffingen variërend tussen 13,8 en 26,2 procent, schrijft Het Financieel Dagblad afgelopen vrijdag.
Volgens een woordvoerder van Eurofer, de brancheorganisatie van Europese staalbedrijven, gaat het daarbij om een van de belangrijkste producten in de sector. Hoe nijpend het is in de staalsector blijkt uit dat vandaag duizenden werknemers uit de Europese staalindustrie demonstreerden in Brussel om EU-leiders op te roepen om snel effectieve maatregelen te treffen tegen het dumpen van staal op de Europese markt en het ongelijke speelveld voor de Europese staalindustrie. Deze vormen een bedreiging voor de staalindustrie en de werkgelegenheid in Europa. Driehonderd medewerkers van Tata Steel in IJmuiden reisden maandagochtend naar Brussel om hun stem te laten horen. ‘De import van staal uit China is enorm gestegen, met meer dan 100 procent in vergelijking met drie jaar geleden’, aldus Geert van Poelvoorde, voorzitter van de Europese vereniging van staalproducenten, Eurofer.
EU traag met importheffingen
‘De importen komen Europa binnen onder de kostprijs; hier is sprake van dumping. De Europese Unie beschikt over de mogelijkheden om handelsbeschermende maatregelen te treffen om tegen dit soort praktijken op te treden, maar is ongelooflijk traag in het toepassen van importheffingen. Een snelle aanpassing op het gebied van handelswetgeving is dan ook dringend vereist. Sinds het begin van de financiële crisis zijn er 85.000 banen verloren gegaan in de Europese staalindustrie. Alleen al in het laatste half jaar zijn er 7.000 banen verdwenen. Als er niet snel adequate handelsbeschermende maatregelen worden getroffen is de kans groot dat er meer staalbedrijven zullen sluiten en meer werkgelegenheid gaat verdwijnen’, aldus Van Poelvoorde.
Betonstaal: de prijs moet omhoog
Naar aanleiding van de dumpperikelen en importheffingen, sprak Vraag en Aanbod de afgelopen weken met een aantal Nederlandse staalleveranciers en gebruikers van betonstaal over de gevolgen van de dumping van en de importheffing op betonstaal. Hierna enkele reacties uit de sector wapeningsstaal.
‘Ik denk dat betonstaal in Nederland nu op ongeveer 350 tot 400 euro per ton ligt. Dat is veel te laag om er aan te kunnen verdienen. De prijs moet omhoog’, vertelt Robert Stuifbergen, productmanager wapening (staven en matten) bij ArcelorMittal Staalhandel in Rotterdam.
Daar is een andere grote leverancier van betonstaal die niet bij naam genoemd wil worden het helemaal mee eens. ‘Een prijsverhoging is keihard nodig’. Niet zozeer om de prijs omhoog te krijgen, maar ook om de bezettingsgraad van de Europese staalfabrieken omhoog te krijgen. (…) Door de importheffing is de kans groot dat er meer Europees betonstaal zal worden verkocht’, is de mening van deze staalleverancier.
De gebruikers van betonstaal zijn genuanceerder. Voor hen is de prijs van betonstaal niet het belangrijkste.
Het volledige verslag van de gesprekken met de wapeningsstaalsector staat komende vrijdag in de papieren editie van Vraag en Aanbod.