Event ‘Zakendoen met Duitsland’’ was succesvol, leerzaam en compleet.

Ruim tachtig deelnemers hebben deze middag heel veel informatie ontvangen over het zakendoen in Duitsland. ‘Het was een goed, inhoudelijk, maar vooral compleet programma’, aldus één van de deelnemers. ‘Je kunt met de gegeven informatie bijna zo aan de slag bij onze oosterburen. Het is mij in elk geval veel duidelijker geworden hoe één en ander werkt.’ Het programma droeg dan ook een volledig karakter. Van de politiek, de economie, de juridische aspecten, het vestigingsklimaat- en beleid en de visie vanuit de Nederlandse branchevereniging Nevat en praktijkvoorbeelden van Henk ten Dolle, directeur Palio/Talententpark en tevens gastheer van deze dag.

Minibeurs

Ten Dolle had overigens nog een tiental Nederlandse en Duitse maakbedrijven uitgenodigd om hun producten te presenteren tijdens dit event. ‘Het is een minibeurs geworden waar de bedrijven vooral laten zien wat er binnen rapid prototyping allemaal mogelijk is. Bovendien is het een ontwikkeling die zich vooral in Duitsland ook verder zal uitkristalliseren.’ Maar de aftrap voor het ‘Zakendoen met Duitsland’, was voor de keynote spreker Dr. Jürgen Rüttgers, voormalig minister-president van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Deze, aan Nederland grenzende deelstaat is goed voor achttien miljoen inwoners, te vergelijken dus met geheel Nederland.

Economisch belang

Als eerste stipte Rüttgers het economische belang aan voor beide landen. Zo exporteerde Duitsland in 2011 voor 69,3 miljard euro naar Nederland en Nederland leverde 82 miljard euro aan Duitsland. Een plus dus voor Nederland van bijna 13 miljard euro. ‘Nederlands is hiermee de belangrijkste handelspartner voor Duitsland’, aldus Rüttgers. ‘Je ziet ook dat er steeds meer samenwerkingsverbanden ontstaan zoals binnen de Euregio. Op dit moment zijn er honderddertig samenwerkingsvormen.’ Röttgers vindt dat er nog veel meer naar gezamenlijke oplossingen moet worden gestreefd en zou graag zien dat de mogelijkheden om met elkaar zaken te doen wat eenvoudiger zou worden. ‘Voor ondernemers is het wel eens lastig alleen al als je kijkt naar de verschillende rechtssystemen die worden gehanteerd. Maar, ondernemers in Nederland kunnen zich prima laten ondersteunen voor het doen van business in Duitsland.’

Branchemanager Edwin Dekker van Nevat (Nederlandse Vereniging Algemene Toeleveranciers), noemde de aspecten van de Nederlandse toeleveranciers op die het goed doen bij Duitse ondernemers. ‘Hierbij moet je denken aan het goed in de hand houden van de kosten, het kunnen neerzetten van een scherpe marktprijs en het kostenbewust meedenken met de Duitse automobielindustrie. Ook zijn Nederlanders flexibel en nauwgezet.’ Dekker stelde  vast dat voordat Nederlandse ondernemingen de Duitse markt willen betreden, ze voor zichzelf wel scherp moeten hebben wat voor type bedrijf ze zijn en wat ze in Duitsland willen bereiken. ‘Strategie is erg belangrijk ook richting de klantrelaties. En hoe je het ook bekijkt, Duitsland is nog altijd de belangrijkste markt voor de Nederlandse export.’

Juridische zaken

Na de uiteenzetting van Dekker werd in de eerste workshop door Carina Mijnen, juriste bij de DNHK stil gestaan bij allerlei juridische aspecten waaraan Nederlandse ondernemers moeten denken  en voldoen bij het ondernemen bij onze oosterburen. Ze noemde de mogelijkheden voor het actief worden op de Duitse markt als distributeur, handelsagent, met of zonder eigen personeel en ging in op het vestigingsbeleid. Overigens starten de meeste Nederlandse bedrijven in Duitsland op den duur met een GmbH, een Gesellschaft mit beschränkter Haftung. ‘Bij een GmbH start je een zelfstandig Duits bedrijf met een eigen vermogen’, aldus Mijnen. Verder behandelde ze in op het personeelsbeleid, de mogelijkheden voor het zoeken naar personeel en de werkwijze binnen het Duitse arbeidssysteem.

Cultuur en gewoontes

De tweede workshop is verzorgd door Ursula Brinkmann, werkzaam bij Intercultural Business Improvement. Zij ging in op de culturele achtergronden en zakelijke gewoontes van Duitse en Nederlandse ondernemers.  Over de voorbereiding voor een eerste ontmoeting met een mogelijke toekomstige handelspartner en gaf voorbeelden van enkele typische Duitse en Nederlandse gedragsvormen. ‘Vooral het gedrag heeft invloed op het zakelijke succes. Zo moet je bijvoorbeeld een discussie die in een vorige bijeenkomst is afgerond, nooit heropenen tijdens de eerstvolgende bijeenkomst. Met andere woorden als er eenmaal iets is besloten, word je hieraan gehouden.’ Brinkmann benadrukte het verschil dat Nederlanders relatie-georiënteerd denken en Duitsers veel meer waarde hechten aan vooraf plannen van processen en resultaten. ‘Conflicten ontstaan wanneer de Duitse notulen ‘definitieve afspraken’ omvatten en de Nederlanders dit als houvast voor verdere ontwikkeling van het concept lezen.’

Praktijkervaringen

Gastheer en directeur Palio/Talentenpark Henk ten Dolle, vertelde aansluitend enkele anekdotes van zijn ervaringen in Duitsland.  Zodra hij contacten had met Duitsers, bleek dat er veel waarde werd gehecht aan referenties. Zoals bijvoorbeeld: ‘Ken jij die lange dunne Hollander? En kun je daar goed zaken mee doen?’ Is het antwoord positief, ben je redelijk snel ‘binnen’ bij de nieuwe zakenpartner. ‘Maar’, aldus Ten Dolle, ‘het is wel een kwestie van doorzetten. Je bent niet zomaar een volwaardig en succesvol handelspartner. Het is vaak een kwestie van een lange adem. Ben je eenmaal partner geworden, is dit niet voor even maar heb je een langdurig ‘contract’.’

Rapid manufacturing

Tijdens de pauze en na afloop van het event hebben de deelnemers ruim gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de minibeurs te bezoeken. Een tiental ondernemingen toonde hun producten. Vooral op het gebied van rapid manufacturing was het nodige te zien. Zo presenteerde onder andere  industrieel ontwerpbureau Stevens Idé Partners hun business, Domedica was aanwezig met medische technologische producten en Palio toonde vele mogelijkheden binnen diverse gietprocessences, Remco Boer van Protyp was present met inovatieve kunststofproducten en het Duitse bedrijf Realizer liet de mogelijkheden zien van SLM (Selecetive Laser Melting).

De bijeenkomst werd  afgesloten met een netwerkborrel waar veel deelnemers actief aan hebben deelgenomen. De reacties waren positief. Goed programma, compleet pakket aan informatie en een ongedwongen sfeer waren veel gehoorde opmerkingen.

Rolf Elling

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago