Event ‘Zakendoen met Duitsland’’ was succesvol, leerzaam en compleet.

Ruim tachtig deelnemers hebben deze middag heel veel informatie ontvangen over het zakendoen in Duitsland. ‘Het was een goed, inhoudelijk, maar vooral compleet programma’, aldus één van de deelnemers. ‘Je kunt met de gegeven informatie bijna zo aan de slag bij onze oosterburen. Het is mij in elk geval veel duidelijker geworden hoe één en ander werkt.’ Het programma droeg dan ook een volledig karakter. Van de politiek, de economie, de juridische aspecten, het vestigingsklimaat- en beleid en de visie vanuit de Nederlandse branchevereniging Nevat en praktijkvoorbeelden van Henk ten Dolle, directeur Palio/Talententpark en tevens gastheer van deze dag.

Minibeurs

Ten Dolle had overigens nog een tiental Nederlandse en Duitse maakbedrijven uitgenodigd om hun producten te presenteren tijdens dit event. ‘Het is een minibeurs geworden waar de bedrijven vooral laten zien wat er binnen rapid prototyping allemaal mogelijk is. Bovendien is het een ontwikkeling die zich vooral in Duitsland ook verder zal uitkristalliseren.’ Maar de aftrap voor het ‘Zakendoen met Duitsland’, was voor de keynote spreker Dr. Jürgen Rüttgers, voormalig minister-president van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Deze, aan Nederland grenzende deelstaat is goed voor achttien miljoen inwoners, te vergelijken dus met geheel Nederland.

Economisch belang

Als eerste stipte Rüttgers het economische belang aan voor beide landen. Zo exporteerde Duitsland in 2011 voor 69,3 miljard euro naar Nederland en Nederland leverde 82 miljard euro aan Duitsland. Een plus dus voor Nederland van bijna 13 miljard euro. ‘Nederlands is hiermee de belangrijkste handelspartner voor Duitsland’, aldus Rüttgers. ‘Je ziet ook dat er steeds meer samenwerkingsverbanden ontstaan zoals binnen de Euregio. Op dit moment zijn er honderddertig samenwerkingsvormen.’ Röttgers vindt dat er nog veel meer naar gezamenlijke oplossingen moet worden gestreefd en zou graag zien dat de mogelijkheden om met elkaar zaken te doen wat eenvoudiger zou worden. ‘Voor ondernemers is het wel eens lastig alleen al als je kijkt naar de verschillende rechtssystemen die worden gehanteerd. Maar, ondernemers in Nederland kunnen zich prima laten ondersteunen voor het doen van business in Duitsland.’

Branchemanager Edwin Dekker van Nevat (Nederlandse Vereniging Algemene Toeleveranciers), noemde de aspecten van de Nederlandse toeleveranciers op die het goed doen bij Duitse ondernemers. ‘Hierbij moet je denken aan het goed in de hand houden van de kosten, het kunnen neerzetten van een scherpe marktprijs en het kostenbewust meedenken met de Duitse automobielindustrie. Ook zijn Nederlanders flexibel en nauwgezet.’ Dekker stelde  vast dat voordat Nederlandse ondernemingen de Duitse markt willen betreden, ze voor zichzelf wel scherp moeten hebben wat voor type bedrijf ze zijn en wat ze in Duitsland willen bereiken. ‘Strategie is erg belangrijk ook richting de klantrelaties. En hoe je het ook bekijkt, Duitsland is nog altijd de belangrijkste markt voor de Nederlandse export.’

Juridische zaken

Na de uiteenzetting van Dekker werd in de eerste workshop door Carina Mijnen, juriste bij de DNHK stil gestaan bij allerlei juridische aspecten waaraan Nederlandse ondernemers moeten denken  en voldoen bij het ondernemen bij onze oosterburen. Ze noemde de mogelijkheden voor het actief worden op de Duitse markt als distributeur, handelsagent, met of zonder eigen personeel en ging in op het vestigingsbeleid. Overigens starten de meeste Nederlandse bedrijven in Duitsland op den duur met een GmbH, een Gesellschaft mit beschränkter Haftung. ‘Bij een GmbH start je een zelfstandig Duits bedrijf met een eigen vermogen’, aldus Mijnen. Verder behandelde ze in op het personeelsbeleid, de mogelijkheden voor het zoeken naar personeel en de werkwijze binnen het Duitse arbeidssysteem.

Cultuur en gewoontes

De tweede workshop is verzorgd door Ursula Brinkmann, werkzaam bij Intercultural Business Improvement. Zij ging in op de culturele achtergronden en zakelijke gewoontes van Duitse en Nederlandse ondernemers.  Over de voorbereiding voor een eerste ontmoeting met een mogelijke toekomstige handelspartner en gaf voorbeelden van enkele typische Duitse en Nederlandse gedragsvormen. ‘Vooral het gedrag heeft invloed op het zakelijke succes. Zo moet je bijvoorbeeld een discussie die in een vorige bijeenkomst is afgerond, nooit heropenen tijdens de eerstvolgende bijeenkomst. Met andere woorden als er eenmaal iets is besloten, word je hieraan gehouden.’ Brinkmann benadrukte het verschil dat Nederlanders relatie-georiënteerd denken en Duitsers veel meer waarde hechten aan vooraf plannen van processen en resultaten. ‘Conflicten ontstaan wanneer de Duitse notulen ‘definitieve afspraken’ omvatten en de Nederlanders dit als houvast voor verdere ontwikkeling van het concept lezen.’

Praktijkervaringen

Gastheer en directeur Palio/Talentenpark Henk ten Dolle, vertelde aansluitend enkele anekdotes van zijn ervaringen in Duitsland.  Zodra hij contacten had met Duitsers, bleek dat er veel waarde werd gehecht aan referenties. Zoals bijvoorbeeld: ‘Ken jij die lange dunne Hollander? En kun je daar goed zaken mee doen?’ Is het antwoord positief, ben je redelijk snel ‘binnen’ bij de nieuwe zakenpartner. ‘Maar’, aldus Ten Dolle, ‘het is wel een kwestie van doorzetten. Je bent niet zomaar een volwaardig en succesvol handelspartner. Het is vaak een kwestie van een lange adem. Ben je eenmaal partner geworden, is dit niet voor even maar heb je een langdurig ‘contract’.’

Rapid manufacturing

Tijdens de pauze en na afloop van het event hebben de deelnemers ruim gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de minibeurs te bezoeken. Een tiental ondernemingen toonde hun producten. Vooral op het gebied van rapid manufacturing was het nodige te zien. Zo presenteerde onder andere  industrieel ontwerpbureau Stevens Idé Partners hun business, Domedica was aanwezig met medische technologische producten en Palio toonde vele mogelijkheden binnen diverse gietprocessences, Remco Boer van Protyp was present met inovatieve kunststofproducten en het Duitse bedrijf Realizer liet de mogelijkheden zien van SLM (Selecetive Laser Melting).

De bijeenkomst werd  afgesloten met een netwerkborrel waar veel deelnemers actief aan hebben deelgenomen. De reacties waren positief. Goed programma, compleet pakket aan informatie en een ongedwongen sfeer waren veel gehoorde opmerkingen.

Rolf Elling

Recent Posts

Hydrauliek veilig ontluchten of drukloos maken met Safety Bucket

De Hydraulic Safety Bucket wordt gebruikt om een hydraulische installatie of component veilig te kunnen…

3 dagen ago

Omron + Dassault Systèmes op tour door Europa

Omron Industrial Automation en Dassault Systèmes starten dit najaar de ‘Make It Excellent’-tour door Europa met…

3 dagen ago

Partnership Heudra en Rodin Machining

Rodin Machining, een snelgroeiende metaalbewerker gespecialiseerd in CNC draaien- en frezen, kondigt een strategisch partnership…

3 dagen ago

Productie in Duitse machinebouw zakt onverwacht in 2024

De productie in de Duitse machinebouwsector zal in 2024 naar verwachting met acht procent dalen,…

3 dagen ago

Aandacht kleine bedrijven voor online veiligheid vermindert

Digitale veiligheid blijft in de samenleving en economie van levensbelang. Het algemene kennisniveau en de…

3 dagen ago

Valk Welding breidt Europees netwerk uit met Finse vestiging

Valk Welding heeft zijn netwerk uitgebreid met een filiaal in Finland. Dat maakte de specialist…

4 dagen ago