EVO: ‘Belasting woon-werkverkeer nekt ondernemers met bestelauto’s’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Ondernemers met één of meer bestelauto’s gaan samen voor honderden miljoenen het schip in door de maatregel in het Lenteakkoord en de voorjaarsnota om het woon-werkverkeer te gaan belasten. Dat stelt verladersorganisatie EVO, die opkomt voor de belangen van ondernemers met bestelauto’s.

Daarom startte EVO afgelopen vrijdag de campagne ‘Je bent de sjaak met een bestelbus van de zaak’. Met de campagne wil de verladersorganisatie het plan van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie zo snel mogelijk van tafel krijgen. In haar strijd roept EVO haar achterban van 20.000 ondernemers – en alle andere bedrijven die getroffen worden – op een petitie te tekenen die op een later tijdstip wordt aangeboden aan het kabinet en de Tweede Kamer.
 
Strop van minstens 300 miljoen
Medewerkers die de bestelbus van hun baas aan het eind van de dag mee naar huis nemen om de volgende ochtend van daaruit naar de eerste klus, de groothandel of de zaak te rijden, moeten vanaf 2013 bijtelling betalen over die woon-werkkilometers. Dat kan een medewerker op jaarbasis al snel zo’n 3000 euro netto loon kosten, uitgaande van een gemiddelde bestelautoprijs van 25.000 euro. Omdat de werknemers die de bestelbussen voor woon-werkverkeer gebruiken niet tot de grootverdieners behoren, is de verwachting dat werkgevers zich genoodzaakt zien deze loonderving te compenseren door meer loon. Als de werkgever dit doet, betekent dit voor hem 6000 euro aan extra loonkosten per werknemer. Voor werkgevers met meer bestelbussen lopen de extra loonkosten op tot tienduizenden euro’s per jaar. Als zelfs maar tien procent van alle bedrijven met bestelauto’s kiest voor deze oplossing, gaat het gezamenlijke bedrijfsleven op jaarbasis al voor driehonderd miljoen euro het schip in, becijfert EVO. Wanneer een werkgever niet wil of kan kiezen voor compensatie door meer loon, is de enige andere mogelijkheid dat de werknemer voortaan met de eigen auto, de fiets of het openbaar vervoer naar het werk komt en daar pas de bestelbus meeneemt. Dat leidt echter weer tot inefficiëntie.
 
Slagkracht kwijt
‘Voor de tienduizenden kleine en middelgrote ondernemers met één of meer bestelauto’s, betekent dit plan een megastrop’, zegt Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van EVO. ‘En dat terwijl ondernemers het momenteel al zwaar te verduren hebben’, voegt van der Kuijl toe. ‘Zo’n maatregel tast de slagkracht van het Nederlandse bedrijfsleven alleen nog maar meer aan. Daarom willen we het plan met onze campagne zo snel mogelijk van tafel af krijgen.’ Tim Wooning, directeur van Wooning Airconditioning in Bergschenhoek, kan het probleem dat Van der Kuijl schetst volledig beamen: ‘Ik kon het gewoon niet geloven toen ik hoorde wat ze van plan zijn. Met twaalf busjes op de weg in heel Nederland en België komt dat voor mijn bedrijf neer op 50.000 euro aan bijtelling voor mijn werknemers. Per werknemer is dat zo’n 300 euro per maand en voor een jonge werknemer praat je dan al gauw over een kwart van zijn nettosalaris. Dat is voor hem natuurlijk volstrekt niet op te brengen. Dit is een regeling die grote gevolgen heeft voor ondernemers. Wij ondersteunen de campagne van EVO dan ook van harte.’
 
Meer bedrijven de sjaak
Veel bedrijven stellen een personenauto van de zaak ter beschikking aan hun werknemers. Ook hier gaat om auto’s van de zaak die feitelijk een bedrijfsmiddel zijn. Wat EVO betreft, strekt de actie zich uit naar deze categorie bedrijven, omdat de problematiek van loonkostenverhoging of inefficiëntie net zozeer voor hen geldt. De verladersorganisatie wil dat het gevaar ook voor deze groep ondernemers gekeerd wordt. 
 

Actiepagina website
Op de website van EVO is voor de campagne een speciale actiepagina aangemaakt. Hierop staat meer inhoudelijke informatie over de campagne ‘Je bent de sjaak met de bestelbus van de zaak’. Ondernemers kunnen hier de petitie ondertekenen, die EVO gaat aanbieden aan politiek Den Haag. Verder heeft EVO een speciaal  campagnefilmpje gemaakt, dat zich over het internet moet gaan verspreiden.