Het opwerpen van dergelijke belemmeringen tegen het vrije verkeer van goederen en diensten gaan immers ten kosten van de economie. Juist tijdens het voorzichtig economisch herstel moet alles op alles worden gezet om de economie te stimuleren en niet het tegenovergestelde. EVO roept de Nederlandse politiek daarom op om zich in te zetten voor het openhouden van de arbeidsgrenzen.
Binnen een paar jaar kampt Nederland met een gigantisch tekort op de arbeidsmarkt. Met name in de transport- en logistieke sector. Nu al is er een tekort van duizenden aan logistiek personeel. Daarom is het des te vreemder dat Nederland prima gekwalificeerd personeel uit Oost-Europa aan de grens tegenhoudt. Dat is slecht voor het bedrijfsleven en dus slecht voor de economie. Bovendien staat dit haaks op de ambitie van het kabinet om de internationale concurrentiepositie van Nederland te verbeteren. Onderzoek toont aan dat de logistieke bedrijvigheid in grote mate verantwoordelijk is voor het herstel van de Nederlandse economie. Niet voor niets is de logistieke sector benoemd tot een van de negen topsectoren. Met het dichtgooien van de grenzen snijdt Nederland zichzelf dus in de vingers.
De Nederlandse economie is gebaat bij een ongehinderde goederenstroom. Grenscontroles werken echter belemmerend en zorgen voor stilstaande vrachtauto’s aan de grens. En daarbij komen ook nog eens de zee- en binnenvaartschepen, treinen en vliegtuigen. Deze stagnatie van de goederenstroom bezorgt het bedrijfsleven economische schade. Deze extra kosten berekenen de vervoerders en verladers weer door aan de consument. Het is dus de consument die uiteindelijk de rekening betaalt voor het dichthouden van de grenzen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…