Uit het deze week gepubliceerde TNO- rapport valt op te maken dat er met betrekking tot het ontwerp, de uitvoering en het onderhoud van de sluis door Rijkswaterstaat fouten zijn gemaakt, die hebben geleid tot het bezwijken van de hefdeur. EVO wil het TNO-rapport nog wel onderwerpen aan een volledige juridische en technische beoordeling, voordat een definitieve conclusie wordt getrokken.
Uit het TNO-onderzoek is gebleken dat het naar beneden vallen van de sluisdeur bij Eefde vrijwel zeker is veroorzaakt door het bezwijken van een draadstang van de sluisdeur. Deze draadstang is bij de renovatie in 2003 vernieuwd met een geplande levensduur van 30 jaar. De constructie bleek de wisselende krachten bij het heffen niet aan te kunnen. In de draadstang was direct voorafgaand aan het bezwijken sprake van een vermoeiingsscheur over circa 80% van haar doorsnede.
In het 115 pagina’s tellende TNO-rapport staat dat de in 2003 gerenoveerde bevestigingsconstructie van de sluisdeur niet goed was ontworpen. De berekening van het ontwerp was volgens de onderzoekers onvolledig en onvoldoende onderbouwd. Daarnaast was ook de constructie niet goed uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld de uitlijning van de sluisdeur en de bewegingsmechanismen. Hierdoor zijn er afwijkingen ontstaan in de kabel- en kettingkrachten op de sluisdeur. Tot slot blijkt uit het rapport dat met een normale inspectie het gebrek aan de draadstang niet was te constateren. Anderzijds blijkt dat de krachten waaraan de kabels van de sluisdeur waren blootgesteld niet werden gecontroleerd, terwijl dit wel had gemoeten.
Deze opeenstapeling van fouten geeft EVO aanleiding om voorlopig te concluderen dat Rijkswaterstaat, als eigenaar en beheerder van de sluis, aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade die de gedupeerde ondernemers hebben geleden. De verladersorganisatie organiseert na haar volledige analyse, samen met Scheffer Advocaten en adviesbureau Hermes Advisory, voor gedupeerden een bijeenkomst over de haalbaarheid en onderbouwing van schadeclaims.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…