Experiment masterclasses service design voor mkb in maakindustrie

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Voor maakbedrijven liggen er grote kansen als zij in staat zijn om de slag te maken naar het vergaand inleven in de wensen en behoeften van de klant. Om die reden heeft het Ministerie van Economische Zaken als experiment acht service design masterclasses laten ontwikkelen, speciaal voor mkb-maakbedrijven. Deze worden deze zomer aangeboden door vier verschillende kennisinstellingen verspreid over het land.

In totaal zijn op korte termijn 120 plaatsen beschikbaar in deze masterclasses; maximaal 15 mkb-maakbedrijven per masterclass. Bij te veel aanmeldingen wordt er geloot. Vanwege het experimentele karakter bedraagt de eigen bijdrage slechts 200 euro voor de korte en 400 euro voor de lange masterclass. Bij inschrijving wordt gevraagd een korte enquête in te vullen. Inschrijven kan tot 28 mei 2017.

Een dienst

De service design masterclasses voor mkb-bedrijven uit de maakindustrie, worden aangeboden door Service Science Factory Maastricht, TU Delft, Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Utrecht. Er worden zowel korte als lange masterclasses aangeboden.
Met dit experiment wil het ministerie het aanboren van nieuwe markten door de maakindustrie stimuleren. Klanten in de maak willen kant-en-klare oplossingen, ze willen oplossingen die … inderdaad … ontzorgen. Het antwoord op de vraag naar oplossingen is vaak een dienst. Dat kan een preventieve onderhoudsdienst zijn, een training of een andere manier van afrekenen. Voor maakbedrijven liggen er grote kansen als zij in staat zijn om de slag te maken naar het vergaand inleven in de wensen en behoeften van de klant. Centraal in deze masterclasses staat het creëren van vernieuwende product-dienstencombinaties die de klanttevredenheid verhogen èn omzet doen stijgen.

Een goed voorbeeld van zo’n vernieuwende dienst is 247TailorSteel, die nu zo’n 10 jaar geleden het volledig online afhandelen van snij- en kantopdrachten uit plaat en buis bedacht. Klanten kunnen middels een (digitale) personal assistent tekeningen snel geoffreerd krijgen en de op maat gemaakte producten worden snel geleverd. Daarmee heeft ook deze Varsseveldse onderneming een onderscheidend dienstengericht businessmodel gecreëerd.


Meldt je hier aan voor de Service Design Masterclasses