Het aandeel van de export naar landen buiten de EU in de uitvoer van Nederlands producten steeg daarmee van een kwart naar een derde. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek .
Van de totale Nederlandse exportwaarde is 56 procent van Nederlandse makelij en betreft 44 procent wederuitvoer. Aan producten van Nederlandse makelij verdient Nederland per uitgevoerde euro bijna zeven keer zoveel als aan buitenlandse producten die hier zijn ingevoerd en na een korte bewerking weer zijn uitgevoerd, de zogeheten wederuitvoer.
De uitvoer van Nederlands producten naar bestemmingen buiten de EU nam met 17,9 miljard euro toe. De VS en China namen met een gezamenlijke groei van 3,7 miljard euro ruim een vijfde van deze groei voor hun rekening. Met een bijna verzesvoudiging van de uitvoer was Brazilië een sterke groeimarkt. De export naar China en Singapore verviervoudigde bijna. Andere bestemmingen buiten de EU waar de export sterk steeg zijn Turkije, Mexico, Zuid-Korea, Hong Kong en Canada.
Ondanks de relatief sterke groei van bestemmingen buiten de EU, blijven onze drie belangrijkste exportpartners EU-landen. Naar Duitsland werd in de eerste vijf maanden van 2015 5,4 miljard euro meer Nederlands product uitgevoerd dan in dezelfde periode tien jaar terug. Ook naar België (+2,3 miljard euro) en het Verenigd Koninkrijk (+1,9 miljard euro) werd fors meer Nederlands product uitgevoerd.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…