Het fonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Zij helpen elk jaar tien middelgrote bedrijven bij het opzetten van een internationaal netwerk.
De afgelopen twee edities zijn zeer succesvol geweest. Twintig ondernemers zijn al op weg geholpen bij het opzetten en uitbreiden van hun internationale netwerk en het sluiten van contracten. Ook deden winnaars mee aan een handelsmissie of bezochten zij een internationale beurs in steden als: Beijing, Bogota, Hannover, Houston, Miami, Praag, Rio de Janeiro, Tapei, Tokio, San Francisco, Shanghai, Singapore, Toronto en Warschau. Op de website staan portretten van oud-winnaars, deze kun je hier teruglezen.
De initiatiefnemers willen Nederlandse ondernemers stimuleren en inspireren om over de eigen landgrenzen heen te kijken. Ralph Hamers, CEO ING Group: ‘In een open economie als de Nederlandse blijft export een belangrijke bron voor groei. Gelukkig herstelt de economie zich op dit moment voorzichtig, maar het blijft onverminderd belangrijk voor ondernemers om over de grens te kijken naar kansen. Succes begint bij een goede voorbereiding in eigen land. Net als voorgaande jaren zal ING haar kennis over de economie, de markt, sectortrends en de cultuur van een land aanwenden om de tien winnaars te begeleiden zowel vanuit Nederland als in het exportland van hun keuze.’
Pieter Elbers, President-directeur KLM: ‘Het midden- en kleinbedrijf is een essentieel onderdeel van de Nederlandse economie en voor de Nederlandse zakenreismarkt, één van de belangrijkste doelgroepen. KLM vindt ondernemerschap en innovatie belangrijk en heeft als doel met het programma te bewerkstelligen dat multinationals en MKB juist hierop van elkaar leren en elkaar versterken. Daarnaast geeft het de gelegenheid om het MKB nog beter bekend te maken met wat KLM voor hen kan betekenen; naast een wereldwijd netwerk van vluchten, ook een speciaal ontwikkeld kortingsprogramma. Graag stellen wij ook onze kennis van markten en onze eigen lokale contacten via onze internationale vertegenwoordiging ter beschikking.’
De overheid heeft een faciliterende rol, bijvoorbeeld door het organiseren van handelsmissies. Afhankelijk van het exportplan kunnen winnaars mee op een geplande handelsmissie, krijgen ze een stand op een grote internationale beurs of kunnen zij via de ambassade een missie op maat doen.
Inschrijven kan via www.ohmf.nl
Het Oranje Handelsmissiefonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Met dit fonds bundelen de initiatiefnemers hun krachten en onderstrepen zij het belang van internationale handel voor Nederland.
Overal ter wereld vind je Nederlandse bedrijven. Zij zorgen voor groei en werkgelegenheid, zowel in het buitenland als in ons eigen land. Sterker nog: export is al jaren een van de groeimotoren van onze economie. Het onverwoestbare geloof van een ondernemer dat nou juist met dit ene idee de wereld gaat veroveren, maakt dat het ook werkelijk zou kunnen lukken. Maar om in het buitenland succesvol te zijn, heb je naast een goed idee en ambitie ook praktische steun, lokale kennis en een goed netwerk nodig.
Het koninklijk paar vervult een belangrijke rol als het gaat om internationale handelsbevordering. De troonswisseling op 30 april 2013 is voor de initiatiefnemers dan ook hét moment geweest om hun krachten en ervaring te bundelen in het Oranje Handelsmissiefonds.
De laatste PMI-gegevens lieten een verdere teruggang zien in de Nederlandse industriële sector. De matte…
Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…
De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…
Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…
Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…
De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…