Het Nederlandse wegennet slibt steeds meer dicht waardoor in 2040 door de kleinste verstoringen in het verkeer razendsnel files kunnen ontstaan. Dat blijkt uit de Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Om te voorkomen dat Nederland stil komt te staan, zijn extra investeringen in infrastructuur in een nieuwe regeerperiode een absolute noodzaak, benadrukt TLN-voorzitter Elisabeth Post.
Bij hoge economische en demografische groei neemt het autogebruik enorm toe, waardoor de congestie in 2040 verdubbelt ten opzichte van 2018, aldus het rapport. Het wegennetwerk is dan dermate overbelast dat al het verkeer onder de maximumsnelheid rijdt en kleine verstoringen snel tot filevorming leiden, ook buiten de spitsuren. Dit geldt zowel voor wegen rondom grote steden als in de regio’s.
TLN-voorzitter Elisabeth Post: ‘Dit rapport is een noodsignaal, want zonder extra investeringen in onze wegen staan we in 2040 muurvast. Nederland blijft naar verwachting groeien, zowel economisch als qua inwonersaantal. Dat betekent per saldo meer personen- en goederenverkeer. Deze cijfers liegen niet: als we die groei willen bijbenen, moeten we blijven investeren in infrastructuur.’
Volgens het rapport groeit het goederenvervoer in termen van vervoerd gewicht bij lage- en hoge economische groei bij alle modaliteiten: over de weg met 5 procent tot 27 procent, per spoor met 32 procent tot 55 procent en via de binnenvaart met 6 procent tot 20 procent tot 2040. Dat leidt ook bij lage economische groei tot verstopte weg-, water en spoorwegen, concludeert het rapport. Zelfs als het Rijk het huidige investeringsprogramma – het MIRT – uitvoert. In de analyse is bovendien rekening gehouden dat meer mensen in de toekomst thuis zullen werken en meer gebruik maken van het OV.
‘We moeten echt af van het idee dat we na de coronacrisis van files af zijn: dat is echt een illusie’, reageert Post. ‘Dit rapport onderstreept opnieuw dat we het fileprobleem niet alleen oplossen met meer treinen of thuiswerken. Natuurlijk is meer asfalt geen doel op zich, en ik juich iedere investering in het verbeteren van onze mobiliteit toe, maar ook op onze wegen wordt het alleen maar drukker. En we staan straks weer en nóg massaler stil als een nieuw kabinet niet op tijd in die wegen investeert.’
TLN roept samen met de Mobiliteitsalliantie op om structureel 3 miljard euro extra vrij te maken voor investeringen in infrastructuur. Met die jaarlijkse extra investering keren we wat betreft bereikbaarheidsuitgaven als percentage van het BBP terug naar het niveau van tien jaar geleden.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…