In 2001 lagen de faalkosten naar schatting op 7,7 procent van de totale omzet van de bouw. Vorig jaar was dat opgelopen tot 10,8 procent. Dat komt neer op circa 5,5 miljard euro.
Het probleem is niet nieuw, maar zeker nu het slecht gaat is de bouw er veel aan gelegen de faalkosten terug te dringen. De oorzaak is complex, want het bouwproces met al zijn verschillende partijen van architect tot (onder)aannemer en installateur is ingewikkeld.
FNV Bouw kwam tien maanden geleden al met een voorstel een werkgroep van wetenschappers en vertegenwoordigers van overheid en brancheorganisaties in te stellen. De werkgroep moest de onkostenpost in een paar jaar tijd met 20 procent verminderen, maar is nog niet van de grond gekomen.
Partijen hebben de neiging naar elkaar te wijzen als verantwoordelijke voor de faalkosten, zo valt te lezen in het Whitepaper Faalkosten van Bouwkennis. Maar gebrekkige communicatie, slechte voorbereiding van projecten, en het niet nakomen van afspraken komen ook naar voren in de peiling van USP. Zes op de tien ondervraagden gaven bovendien aan dat de sector te weinig lering trekt uit het verleden.
EAZ Wind, een bouwer van bedrijfswindmolens, is vorige week failliet verklaard. Het bedrijf kende tijdens…
Donald Trump is vandaag opnieuw verkozen tot president van de Verenigde Staten. Op het gebied…
De overwinning van Donald Trump in de Amerikaanse presidentsverkiezingen zet de Nederlandse industrie onder druk.…
Iteq zet een grote stap richting productie-innovatie met de installatie van een geavanceerde pons/laser-combinatiemachine, de…
In een vol medialandschap worden ondernemers, ook in de maakindustrie, van alle kanten bestookt met…
De Europese staalmarkt ziet zich geconfronteerd met aanhoudende tegenwind. Door een combinatie van teruglopende vraag,…