In 2001 lagen de faalkosten naar schatting op 7,7 procent van de totale omzet van de bouw. Vorig jaar was dat opgelopen tot 10,8 procent. Dat komt neer op circa 5,5 miljard euro.
Het probleem is niet nieuw, maar zeker nu het slecht gaat is de bouw er veel aan gelegen de faalkosten terug te dringen. De oorzaak is complex, want het bouwproces met al zijn verschillende partijen van architect tot (onder)aannemer en installateur is ingewikkeld.
FNV Bouw kwam tien maanden geleden al met een voorstel een werkgroep van wetenschappers en vertegenwoordigers van overheid en brancheorganisaties in te stellen. De werkgroep moest de onkostenpost in een paar jaar tijd met 20 procent verminderen, maar is nog niet van de grond gekomen.
Partijen hebben de neiging naar elkaar te wijzen als verantwoordelijke voor de faalkosten, zo valt te lezen in het Whitepaper Faalkosten van Bouwkennis. Maar gebrekkige communicatie, slechte voorbereiding van projecten, en het niet nakomen van afspraken komen ook naar voren in de peiling van USP. Zes op de tien ondervraagden gaven bovendien aan dat de sector te weinig lering trekt uit het verleden.
Met 370 deelnemers was de Precisiebeurs al in mei uitverkocht. Beursorganisator Mikrocentrum, het verbindende platform…
Het Amerikaanse SurfacePrep heeft familiebedrijf Leering uit Hengelo overgenomen. Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek…
Metaalbedrijf Van Schijndel Metaal en Elektrolas, beide uit Noord-Brabant, hebben een onbemande laserlascel ontwikkeld die…
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…