De Duitse autobouwer Volkswagen overweegt ingrijpende maatregelen om zijn financiële situatie te verbeteren. De ondernemingsraad meldt dat Volkswagen mogelijk drie Duitse fabrieken wil sluiten en dat tienduizenden banen op de tocht staan. De plannen volgen op een forse daling in autoverkoop en winsten, wat de druk op het concern verhoogt.
Het bedrijf bevestigt dat kostenbesparingen noodzakelijk zijn, maar heeft de berichtgeving over specifieke fabriekssluitingen nog niet bevestigd.
De dalende verkoop en winsten leidden tot onrust onder het personeel van Volkswagen. In het derde kwartaal van 2024 verkocht het bedrijf vier procent minder auto’s vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, en de winst kelderde met 42 procent. Volkswagen geeft aan vooral te kampen met hoge loonkosten in Duitsland, wat een belangrijke reden is voor de reorganisatie. De automaker vraagt werknemers om een loonsverlaging van tien procent, waarmee het bedrijf naar eigen zeggen banen wil veiligstellen en de concurrentiepositie wil versterken. Vakbonden, waaronder IG Metall, eisen daarentegen juist een loonsverhoging van zeven procent.
Volgens de ondernemingsraad van Volkswagen zijn de plannen voor de fabriekssluitingen ingrijpend en historisch. Mocht het daadwerkelijk tot sluitingen komen, dan zou dit de eerste keer zijn dat Volkswagen productieplaatsen in eigen land opheft. Dit heeft tot felle reacties geleid vanuit IG Metall, die de voorgestelde sluitingen een ‘oorlogsverklaring aan de beroepsbevolking’ noemt en mogelijke stakingen niet uitsluit.
De Duitse politiek volgt de ontwikkelingen bij Volkswagen met grote zorg. Volkswagen is een belangrijke werkgever in Duitsland, met alleen al bijna driehonderdduizend medewerkers in Duitse vestigingen. De mogelijke ontslagen en fabriekssluitingen zouden niet alleen het personeel raken, maar ook toeleveranciers en de bredere economie van de regio’s waar Volkswagen actief is. Bondskanselier Olaf Scholz heeft zich kritisch uitgelaten en benadrukt dat de werknemers niet de dupe mogen worden van de problemen binnen de onderneming.
De toekomst van de Duitse en Europese auto-industrie staat daarmee onder druk. Experts wijzen op de toenemende concurrentie van Chinese autofabrikanten en de versnelde transitie naar elektrische voertuigen, waardoor traditionele autobouwers zoals Volkswagen zich genoodzaakt zien kosten te besparen. Deze ontwikkeling is volgens de ondernemingsraad en vakbonden echter zorgelijk, aangezien banen en arbeidsvoorwaarden in de auto-industrie al decennialang stabiel zijn.
Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…
De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…
Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…
Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…
De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…
De afzetprijzen van de Nederlandse industrie waren in september gemiddeld 2,0 procent lager dan in…