De Duitse autobouwer Volkswagen overweegt ingrijpende maatregelen om zijn financiële situatie te verbeteren. De ondernemingsraad meldt dat Volkswagen mogelijk drie Duitse fabrieken wil sluiten en dat tienduizenden banen op de tocht staan. De plannen volgen op een forse daling in autoverkoop en winsten, wat de druk op het concern verhoogt.
Het bedrijf bevestigt dat kostenbesparingen noodzakelijk zijn, maar heeft de berichtgeving over specifieke fabriekssluitingen nog niet bevestigd.
De dalende verkoop en winsten leidden tot onrust onder het personeel van Volkswagen. In het derde kwartaal van 2024 verkocht het bedrijf vier procent minder auto’s vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, en de winst kelderde met 42 procent. Volkswagen geeft aan vooral te kampen met hoge loonkosten in Duitsland, wat een belangrijke reden is voor de reorganisatie. De automaker vraagt werknemers om een loonsverlaging van tien procent, waarmee het bedrijf naar eigen zeggen banen wil veiligstellen en de concurrentiepositie wil versterken. Vakbonden, waaronder IG Metall, eisen daarentegen juist een loonsverhoging van zeven procent.
Volgens de ondernemingsraad van Volkswagen zijn de plannen voor de fabriekssluitingen ingrijpend en historisch. Mocht het daadwerkelijk tot sluitingen komen, dan zou dit de eerste keer zijn dat Volkswagen productieplaatsen in eigen land opheft. Dit heeft tot felle reacties geleid vanuit IG Metall, die de voorgestelde sluitingen een ‘oorlogsverklaring aan de beroepsbevolking’ noemt en mogelijke stakingen niet uitsluit.
De Duitse politiek volgt de ontwikkelingen bij Volkswagen met grote zorg. Volkswagen is een belangrijke werkgever in Duitsland, met alleen al bijna driehonderdduizend medewerkers in Duitse vestigingen. De mogelijke ontslagen en fabriekssluitingen zouden niet alleen het personeel raken, maar ook toeleveranciers en de bredere economie van de regio’s waar Volkswagen actief is. Bondskanselier Olaf Scholz heeft zich kritisch uitgelaten en benadrukt dat de werknemers niet de dupe mogen worden van de problemen binnen de onderneming.
De toekomst van de Duitse en Europese auto-industrie staat daarmee onder druk. Experts wijzen op de toenemende concurrentie van Chinese autofabrikanten en de versnelde transitie naar elektrische voertuigen, waardoor traditionele autobouwers zoals Volkswagen zich genoodzaakt zien kosten te besparen. Deze ontwikkeling is volgens de ondernemingsraad en vakbonden echter zorgelijk, aangezien banen en arbeidsvoorwaarden in de auto-industrie al decennialang stabiel zijn.
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…