Actueel

Fabriekssluitingen en massaontslagen dreigen bij Volkswagen

De Duitse autobouwer Volkswagen overweegt ingrijpende maatregelen om zijn financiële situatie te verbeteren. De ondernemingsraad meldt dat Volkswagen mogelijk drie Duitse fabrieken wil sluiten en dat tienduizenden banen op de tocht staan. De plannen volgen op een forse daling in autoverkoop en winsten, wat de druk op het concern verhoogt.

Tags:
Foto: Volkswagen

Het bedrijf bevestigt dat kostenbesparingen noodzakelijk zijn, maar heeft de berichtgeving over specifieke fabriekssluitingen nog niet bevestigd.

Grote herstructurering en loonsverlaging

De dalende verkoop en winsten leidden tot onrust onder het personeel van Volkswagen. In het derde kwartaal van 2024 verkocht het bedrijf vier procent minder auto’s vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, en de winst kelderde met 42 procent. Volkswagen geeft aan vooral te kampen met hoge loonkosten in Duitsland, wat een belangrijke reden is voor de reorganisatie. De automaker vraagt werknemers om een loonsverlaging van tien procent, waarmee het bedrijf naar eigen zeggen banen wil veiligstellen en de concurrentiepositie wil versterken. Vakbonden, waaronder IG Metall, eisen daarentegen juist een loonsverhoging van zeven procent.

Volgens de ondernemingsraad van Volkswagen zijn de plannen voor de fabriekssluitingen ingrijpend en historisch. Mocht het daadwerkelijk tot sluitingen komen, dan zou dit de eerste keer zijn dat Volkswagen productieplaatsen in eigen land opheft. Dit heeft tot felle reacties geleid vanuit IG Metall, die de voorgestelde sluitingen een ‘oorlogsverklaring aan de beroepsbevolking’ noemt en mogelijke stakingen niet uitsluit.

Politieke en sociale impact

De Duitse politiek volgt de ontwikkelingen bij Volkswagen met grote zorg. Volkswagen is een belangrijke werkgever in Duitsland, met alleen al bijna driehonderdduizend medewerkers in Duitse vestigingen. De mogelijke ontslagen en fabriekssluitingen zouden niet alleen het personeel raken, maar ook toeleveranciers en de bredere economie van de regio’s waar Volkswagen actief is. Bondskanselier Olaf Scholz heeft zich kritisch uitgelaten en benadrukt dat de werknemers niet de dupe mogen worden van de problemen binnen de onderneming.

De toekomst van de Duitse en Europese auto-industrie staat daarmee onder druk. Experts wijzen op de toenemende concurrentie van Chinese autofabrikanten en de versnelde transitie naar elektrische voertuigen, waardoor traditionele autobouwers zoals Volkswagen zich genoodzaakt zien kosten te besparen. Deze ontwikkeling is volgens de ondernemingsraad en vakbonden echter zorgelijk, aangezien banen en arbeidsvoorwaarden in de auto-industrie al decennialang stabiel zijn.

Tags:
De redactie

Recent Posts

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

15 uur ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

17 uur ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

18 uur ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

19 uur ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

19 uur ago

Zesde FD Gazelle Award voor ConstruSteel

Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…

19 uur ago