Deze omslag is gewenst. Van de afnemers oriënteert het grootste deel zich inmiddels namelijk online op materialen en leveranciers. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.
Fabrikanten in de bouw besteden gemiddeld het leeuwendeel van hun communicatiebudget via traditionele kanalen. Eenvijfde van het communicatiebudget gaat op aan het organiseren en bijwonen van beurzen en bijeenkomsten. Het maken van folders en brochures en het plaatsen van advertenties in bladen zijn ook populaire vormen van marketingcommunicatie. Aan de eigen internetsite wordt 12 procent van het budget besteed en aan adverteren via internet 4 procent.
De komende jaren worden online communicatiemiddelen naar verwachting steeds vaker gebruikt. Van de fabrikanten verwacht maar liefst 73 procent de eigen internetsite de komende twee jaar vaker in te zetten. Adverteren op internet zal volgens 40 procent van de fabrikanten toenemen.
Deze aandacht voor online gaat ten koste van traditionele communicatiemiddelen. Fabrikanten zien het belang van advertenties in bladen en folders en brochures afnemen. En dat terwijl deze nu nog tot de belangrijkste communicatiemiddelen worden gerekend. Dit geldt ook voor bijeenkomsten en beurzen: 19 procent van de fabrikanten verwacht dat daar de komende jaren minder op ingezet zal worden.
De verschuiving van offline naar online lijkt gerechtvaardigd. Surfen op internet is momenteel voor afnemers van bouwmaterialen de meest populaire informatiebron om op de hoogte te blijven van materialen en leveranciers. Gemiddeld meer dan de helft van de marktpartijen vindt via internet vaak relevante informatie.
Ook vaktijdschriften en vakbladen zijn voor de marktpartijen echter essentieel om informatie te vergaren. Vooral architecten en overheden putten hier vaak informatie uit. Specifiek voor hoofdaannemers B&U zijn vertegenwoordigers een stuk belangrijker dan voor de rest van de marktpartijen.
Zowel installateurs als architecten maken daarnaast bovengemiddeld vaak gebruik van documentatiemappen. Een kwart van de installateurs bezoekt vaak beurzen. Voor alle marktpartijen gemiddeld is dit 12 procent en nog eens 73 procent van de partijen geeft aan dat zij soms een beurs bezoeken. Beursbezoek is dus wel degelijk voor alle partijen belangrijk.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…