In de praktijk gebeurt dit echter nog veel te weinig. Daarom hebben het ministerie van EL&I, Uneto-VNI en de FEDA in Den Haag een Green Deal ondertekend. De afspraak moet leiden tot grootschalige toepassing van energiezuinige aandrijfsystemen en daarmee een forse reductie van de CO2-uitstoot.
Met de Green Deal zetten Uneto-VNI (installatiebedrijven) en FEDA (branchevereniging op het gebied van Aandrijf- en Automatiseringstechniek) zich in om de komende tijd maar liefst 35 projecten uit te voeren met energiezuinige elektrische aandrijfsystemen. Daarnaast gaan de initiatiefnemers trainingen opzetten om industriële afnemers bewust te maken van de besparingsmogelijkheden. Ook gaan zij eventuele knelpunten bij de financiering wegnemen. De Green Deal heeft een looptijd tot eind 2015.
Volgens algemeen directeur Titia Siertsema die de Green Deal namens Uneto-VNI ondertekent, is de industrie ten onrechte nog terughoudend bij investeringen in moderne aandrijfsystemen. ‘Veel industriële klanten realiseren zich niet dat de investeringen dankzij een lagere energierekening vaak al binnen een paar jaar zijn terugverdiend. Ze laten daardoor kansen liggen om hun concurrentiepositie te versterken.’
Sinds juni 2011 is er een nieuwe Europese richtlijn die strengere eisen stelt aan de energiezuinigheid van elektromotoren. Egbert Stremmelaar, voorzitter van de FEDA: ‘Deze richtlijn is bij veel bedrijven echter nog niet bekend. Deze Green Deal is dan ook een uitgelezen mogelijkheid om de nieuwe generatie energiezuinige aandrijfsystemen onder de aandacht te brengen van industriële klanten.’
Ook de overheid speelt een belangrijke rol in de nu gesloten Green Deal. De Rijksoverheid gaat de toepassing van energiezuinige aandrijftechniek in de publieke sector, zoals bij waterschappen, waterleidingbedrijven, zwembaden en overheidsgebouwen stimuleren en fungeren als aanjager in contacten met industriële eindgebruikers.
Volgens voorzitter Joris Bracke van de vakgroep Elektromechanisch Onderhoud bij UNETO-VNI profiteren bedrijven ook van een forse energiebesparing en lagere onderhoudskosten als zij gefaseerd investeren. Bracke: ‘Door eerst een moderne frequentieregelaar op een bestaande motor toe te passen, is die veel nauwkeuriger aan te sturen, waardoor minder energie wordt verbruikt en minder slijtage optreedt. In een later stadium kan het bedrijf dankzij de investering in een moderne IE2, IE3 of IE4 motor nog eens extra energie besparen.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…