Fietsenfabrikant Accell, bekend van onder andere Batavus, Sparta en Koga Miyata fietsen, heeft een groot reorganisatieplan aangekondigd. Een deel van de productie wordt verplaatst naar fabrieken in Hongarije en Turkije, waar de lonen lager zijn. Hierdoor verdwijnen tussen de honderd en honderdvijftig banen in de twee fabrieken in Heerenveen.
Dit gaat dus om bijna de helft van de ruim 320 vaste werknemers in Heerenveen. De twee fabrieken zullen worden samengevoegd. De reorganisatie moet de concurrentiepositie van het bedrijf verbeteren en tevens de toelevering vereenvoudigen, aldus Accell. In de fabriek die na de reorganisatie overblijft in Heerenveen zal het personeel werken aan specialistische modellen, zoals de bakfietsen van Babboe. Alle massaproductie verplaatst naar Hongarije en Turkije.
Grote zorg bij FNV
Vakbond FNV maakt zicht grote zorgen over het voortbestaan van Accell. FNV Metaal bestuurder Erik Kotters: ‘Nadat KKR het bedrijf eind 2022 overnam werd er een ambitie uitgesproken dat de locatie in Heerenveen een ‘high end’ fabriek werd, maar nu kun je bijna spreken van ‘the end’ voor Accell in Nederland. Het bedrijf zegt nu een groot deel van zijn productie te willen verplaatsen naar Hongarije en Turkije en hier in Heerenveen dan nog verder te gaan met de productie van bakfietsen en zogenaamde ‘high end’ fietsen als Koga Miyata.
Maar als er dan niet snel geïnvesteerd wordt in nieuwe productieprocessen, dan voorzie ik op korte termijn een tweede reorganisatiegolf op ons afkomen; met uiteindelijk einde oefening van Accell in Nederland. Wij willen dan ook zo snel mogelijk met de Accell-directie om tafel om hun plannen verder toe te lichten, waarbij er ook harde afspraken moeten komen over een fatsoenlijk sociaal plan voor de getroffen werknemers.’