Flexibiliteit is het toverwoord op Nevat T&U Manifestatie

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Onder aanvoering van de kersvers benoemde voorzitter Ton de Bruine, hield Nevat vorige week in Nijkerk haar jaarlijkse T&U Manifestatie. Met een schuin oog naar het verleden, maar met het vizier op de toekomst gericht, omarmt de vereniging van toeleveranciers flexibiliteit als toverwoord op weg naar succes.

Het thema flexibiliteit was de rode draad van de dag die Nevat omschrijft als het ‘strategisch overleg van Nederlandse toeleveranciers‘. ‘Het is voor ons toeleverende bedrijven noodzaak om de vraag naar flexibiliteit te volgen. Wij zijn nu eenmaal gekoppeld aan grillige markten’, vertelde De Bruine in zijn openingsspeech als Nevat-voorzitter.

Hij kan zijn boodschap versterken met de resultaten van de recent gehouden conjunctuurenquête van Nevat. De Bruine, die samen met Jeroen Rondeel van Wetering tevens het dagvoorzitterschap voor zijn rekening nam: ‘Dan zie je dat bedrijven die flexibiliteit in hun DNA hebben, een groter verdienvermogen hebben.’ Nevat heeft zich daarom ten doel gesteld om het hoofdstuk flexibiliteit verder uit de pakken.

Opvolger Rindert Wolters

Ton de Bruine is tijdens de Algemene Ledenvergadering benoemd tot voorzitter van Nevat. Hij is geen onbekende in toeleveringsland, de algemeen directeur van Brinks Metaalbewerking in Vriezenveen en was al eerder actief als voorzitter van Nevat. Hij volgt Rindert Wolters op die vanwege drukke werkzaamheden het voorzittersstokje vervroegd heeft doorgegeven.

Hoewel er zeker bedrijven zijn die tegen de stroom in uitmuntend presteren, is de trend onder de Nevat-leden nog steeds negatief. De Bruine: ‘Onze conjunctuurenquête laat simpelweg zien dat het niet goed gaat. De negatieve trend zet zich vooralsnog voort en de verwachtingen voor 2013 zijn somber.’

Medisch en agrifood

De nieuwe voorzitter blijft dan ook hameren op een actief industriebeleid vanuit Den Haag. ‘Vergeet de maakindustrie en onze toeleverende bedrijven niet! Er is gelukkig al een goed begin gemaakt, onder meer met het topsectorenbeleid. Zelf proberen we dat als Nevat ook te doen op nieuwe markten als medisch en agrifood. Zo willen we als vereniging dwarsverbanden leggen tussen de geformuleerde topsectoren.’

Topsectorenaanpak

De Bruine werd vervolgens op zijn wenken bediend door de volgende spreker: Guido Landheer, directeur Topsectoren en Industriebeleid van het ministerie van E,L&I. Hij gaf inzicht in zogeheten ‘modern industriebeleid’ van de overheid. ‘Versterking van het bedrijfsleven doen we via twee sporen. Ten eerste het generieke bedrijvenbeleid en ten tweede de topsectorenaanpak. Dit vanuit het standpunt dat Nederland er goed voor staat, maar er is ruimte voor verbetering.’

Bij groei voor onze industrie werpen we snel een blik richting de grote oosterbuur. Nederlandse toeleveranciers kunnen hun omzet in Duitsland de komende jaren met ruim 60 procent vergroten. Uit het sectorrapport ‘Toeleveren aan de Duitse maakindustrie’ van ING Economisch Bureau over de Duitse maakindustrie blijkt dat de rol van Nederland als toeleverancier nog te beperkt is.

ING Duitsland

Roland Boekhout, CEO van ING Duitsland en bestuurslid van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), is ervan overtuigd dat Nederland het gaat maken in Duitsland. ‘De maakindustrie is namelijk stevig, steviger dan de dienstverlening en handel. Wij benutten in Nederland alleen niet alle geografische mogelijkheden. 41 procent van de export naar Duitsland gaat naar Noordrijn-Westfalen. Maar Bayern en Baden-Württemberg laten we nog te veel  links liggen’, vertelde Boekhout de bezoekers aan de T&U Manifestatie.

Volgens Boekhout zijn de creativiteit en de flexibiliteit om te plooien naar de vraag onder Nederlandse toeleveranciers onderscheidend voor Duitse uitbesteders: ‘Die deur staat wagenwijd open. De mogelijkheden om zaken te doen zijn in Duistland zijn fenomenaal.’

Franz Kessler

Een voorbeeld van een Duitse onderneming die het thema flexibiliteit op innovatieve wijze heeft aangepakt in haar personeelsbeleid kwam tot slot van Uwe Rondé, directeur van de het Duitse Franz Kessler, producent van aandrijfcomponenten. Hij vermaakte de bezoekers met zijn verhaal over flexibele salariëring in zowel goede als mindere tijden, wekelijkse bonussen, een overurenpool en gratis tankpassen als extraatje. Onder meer dankzij die psychologie achter personeelsbeleid en omgang met mensen, vergrootte Franz Kessler zijn omzet met een factor twintig, terwijl het personeelsbestand toenam met een factor vijf.