Actueel

FME: CBAM geeft mkb te hoge regeldruk

Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) is een CO2 belasting aan de Europese grenzen. CBAM moet een gelijk speelveld creëren tussen producten die bedrijven in Europa maken inclusief CO2-heffing en producten die werden geïmporteerd zonder CO2-heffing. FME begrijpt dat principe, maar voorziet ook grote uitdagingen.

FME constateert dat CBAM ertoe leidt dat bedrijven een complexe CBAM-aangifte moeten doen in een Europese database. De CBAM-aangifte zijn al verplicht voor zendingen met een waarde van 150 euro. Daardoor vallen tienduizenden kleine bedrijven met veel kleine zendingen al onder het CBAM-systeem. FME vindt dat de gevolgen en administratieve lasten voor mkb-bedrijven zwaar zijn onderschat door de Europese Commissie. FME voorziet ook nog dat geïmporteerde producten waarover CBAM is betaald maar later weer uit Europa worden geëxporteerd duurder worden omdat een teruggave systeem ontbreekt. FME schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat Nederland bij de Europese Commissie moet aandringen op herstelmaatregelen.

Complexe regeling

De Europese industrie betaalt via het Europese emissiehandelssysteem (ETS) een CO2-heffing om tot verduurzaming te komen. Dit maakt producten uit Europa logischerwijs duurder en schoner dan producten uit China of de VS. Om dat prijsverschil op de Europese interne markt te neutraliseren, gaat per 1 januari 2026 het Carbon Border Adjustment Mechanisme in, een importheffing op producten van buiten de EU die bijvoorbeeld staal of aluminium bevatten.

In de transitieperiode tot 2026 moeten bedrijven producten al verplicht registreren, zonder CO2-heffing te betalen. Vanaf 2026 is dat wel verplicht. De Nederlandse Emissie Autoriteit (NEA) en Douane zijn belast met de uitvoering van de CBAM-heffing. Bedrijven moeten bij hun leveranciers straks achterhalen wat de exacte CO2-emissie is van het geïmporteerde product. Vooralsnog mag men werken met vaste kengetallen. Desondanks vindt FME het CBAM-systeem zeer complex en mag worden verwacht dat veel bedrijven dit niet zelfstandig kunnen invullen.  

Kamerbrief

In een brief aan de Tweede Kamer roept FME de Tweede Kamer op om de volgende zaken te overwegen:

  • De waarde van 150 euro per zending (de drempel) fors te verhogen zodat een veel kleinere groep (mkb-)bedrijven aangifte moet doen.
  • Rekening te houden met het feit dat veel bedrijven gaan stoppen met het importeren van producten of dit overlaten aan dienstverleners. Omdat deze dienstverleners een cruciale rol gaan spelen voor kleinere bedrijven die geen alternatief hebben is goed toezicht op dienstverleners van groot belang.
  • Bij de Europese Commissie te bepleiten dat er een teruggave komt op betaalde CBAM-belasting bij export naar niet Europese landen om zo een nieuw ongelijk speelveld te voorkomen.
De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

23 uur ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago