FNsteel produceert walsdraad en draadproducten voor de automotive

De oorsprong ligt echter in 1939 toen het als NKF Delft werd opgericht,  in 1974 overgenomen door Thyssen Stahl  en in 2000 opgesplitst in Nedstaal en Fundia Wire. Fundia Wire ging in 2004 op in Ovako en splitste zich in 2010/2011 weer af, waarbij het werd verkocht aan de Nederlandse investeringsmaatschappij Hombergh Holdings, die de naam wijzigde in FNsteel met vestigingen in Finland en Zweden. Met 300 mensen in dienst haalde het staalbedrijf in 2012 een omzet van 160 miljoen euro.

Walsdraad

Frans Neutelings (foto) is commercieel directeur en gastheer van de wire Tube delegatie uit Düsseldorf. Samen met product manager Tjitze Postma vertelden ze over hun staalbedrijf dat walsdraad produceert voor de automotive, engineering en machinebouw en draadproducten die door hun klanten wordt ingezet voor de productie van  onder andere lagers, kruiskoppelingen, bouten, moeren en veren. Het is wereldwijd een ontzettende grote afzetmarkt. ‘In elke auto zit voor ongeveer 65 kg aan draadproducten (lagers, veren, et cetera zie afbeelding). Onze productmix bestaat voor 66 procent uit  staal voor koudgevormde producten, 13 procent kogellagerstaal, 11 procent zit in de productie van veren staal, 3 procent in kettingen, 3 procent in koolstofstaal 3 procent en tot slot 2 procent in lasdraad’, vertelt Neutelings.

Van knuppels naar draad

Postma (foto) vertelde in vogelvlucht over de productie van het draadstaal. ‘Ons uitgangsmateriaal zijn stalen knuppels die we betrekken van Nedstaal en Stahlwerk Ruhrort  in Duisburg. De stalen knuppels waarvan 150  ton (= 80 knuppels) tegelijkertijd in de gloeioven kunnen, zijn vierkant 155 mm met een lengte van 10 meter  met  een  gewicht  van  1.800  kg.  Na  2  uur  in  de  opwarmoven met een temperatuur van 1.050 graden worden de gloeiende knuppels naar de walsstraat  geleid waar 28 walsen staan opgesteld.

Een voorstraat met 8 walsen walst de knuppels met een beginsnelheid  van 10 cm per seconde naar een diameter van 45 mm en afhankelijk van de latere toepassing worden in het vervolgtraject alle of een deel van de 20 walsen gebruikt om de draad te walsen naar een diameter van 5,5 tot 16 mm (Morgan Line) of naar een diameter van 16,5 – 30 mm (Garret-Line). Dat gebeurt met een maximale snelheid van 100 meter per seconde en levert in  bij een diameter van 5,5 mm een draad op van 10  km lengte.’

 

Beitsen

Meer dan 70 procent van het walsdraad wordt door FNsteel nog verder behandeld. In het Wire Processing Centre kan het walsdraad nog worden gebeitst en gecoat, zachtgegloeid en/of getrokken tot dunnere diameters.

www.fnsteel.eu

Gerard ten Bulte

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

15 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago