In de auto-industrie worden grote uitdagingen op het vlak van metaaltrekken gesteld. Wegens de emissienormen en de eisen op het vlak van veiligheid van de inzittenden in een auto, moeten de voertuigen steeds lichter, maar gelijktijdig ook steeds stabieler worden gemaakt. Volgens de marktonderzoekers van Ducker Worldwide zal het aandeel van staal met hoge sterkte (AHSS of Advanced High Strength Steel) in een auto daarbij van 68 kg in 2009 tot 204 kg in 2020 stijgen.
Deze ontwikkeling vereist op haar beurt de toepassing van geoptimaliseerde oppervlakteoplossingen voor werktuigen die steeds meer zullen worden blootgesteld aan abrasieve en adhesieve slijtage bij het trekken van AHSS en die op bepaalde plaatsen (stralen of trekstangen) zwaarder zullen worden belast. Dit zal uiteindelijk onder meer tot afval en meer stilstandtijd van de productielijn leiden.
Oerlikon Balzers ontwikkelde specifiek voor dit soort taken een coating.
Lees verder: ‘In sommige gevallen kan een besparing van 86 procent op de productiekosten worden gerealiseerd’
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…