Het inductielassen van composieten is een door Fokker Aerostructures toegepaste techniek, waarmee lichtgewicht composiet onderdelen worden geproduceerd. Deze onderdelen worden gebruikt in de vleugels en staartdelen van zakenvliegtuigen. Kwaliteit is daarbij – uiteraard – van groot belang. Daarom worden hoge eisen gesteld aan het productieproces en de robots die hierin gebruikt worden. Het productieproces wordt gecertificeerd voordat er gestart kan worden met de daadwerkelijke productie. Het belangrijkste hierbij is de nauwkeurigheid van de lasnaden, waarvoor de robot zeer nauwkeurig moet bewegen.
Kranendonk ontwierp een negenassige machine om dit werk te doen. ‘Het is een bijzondere samenwerking, waarin het uiterste wordt gevraagd van de robottechnologie’, legt Evert Geurtsen uit. ‘We hebben het robotsysteem gekalibreerd over alle negen assen en dus het gehele werkbereik. Dat betekent dat elke robotbaan binnen een tolerantie van 0,3 mm wordt uitgevoerd.’
Het systeem heeft een groot bereik. De metershoge kolom staat op rails van 24 meter lang. Aan deze kolom is een elevator bevestigd, waaraan de robot ondersteboven hangt. De beweging van alle assen wordt gecoördineerd door Kranendonk’s besturingssoftware. Door het grote werkbereik kunnen meerdere lasmallen naast elkaar worden geplaatst. Op die manier kan het productieproces continu doorgaan.
De eisen in de luchtvaarttechnologie zijn erg streng, zo ook bij dit robotsysteem. ‘Na een zorgvuldige selectie hebben we gekozen voor Kranendonk. De kennis en kunde van het bedrijf sluit perfect aan bij onze technische en functionele specificaties’, aldus Marcel de Groot, projectleider bij Fokker Aerostructures. ‘Tijdens tests hebben we meetapparatuur aan de robot bevestigd om aan te tonen dat we de nauwkeurigheid halen’, haakt Geurtsen in. ‘Omdat we een heel kleine robot gebruiken, is het van belang dat alle externe assen – zoals de rails – zeer nauwkeurig zijn. We hebben bij Kranendonk veel ervaring met motion control, dus daar hadden we vertrouwen in.’
Na het bewijzen van de nauwkeurigheid is het systeem geïnstalleerd bij Fokker Aerostructures in Hoogeveen. De initiële productie zal later dit jaar worden opgestart. De certificering van het productieproces zal worden uitgevoerd volgens de strenge eisen die de vliegtuigbouw hieraan stelt. Geurtsen besluit: ‘Het systeem gaat vervolgens minimaal 10 jaar vliegtuigonderdelen lassen. De machine is zo ingericht dat nieuwe mallen
eenvoudig kunnen worden geprogrammeerd, zonder dat de productie weken stil hoeft te liggen.’
Kranendonk is het Robot Technology Centre voor enkelstuksproductie. Door het implementeren van intelligente robottechnologie stelt Kranendonk zijn klanten in staat om efficiënter en effectiever te produceren. De productiesystemen die Kranendonk levert zijn klantspecifieke oplossingen, die slim geïntegreerd zijn in de bestaande materiaal- en datastromen. Dit opent een wereld aan mogelijkheden voor productiebedrijven.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…