‘Behouden wat goed is, verbeteren wat beter kan.’ Onder die noemer hebben Fokker Aerostructures en Maat Heftrucks de heftruckvloot bij de vliegtuigbouwer bekeken. Een leasepakket met vier bestaande en zes nieuwe trucks, biedt Fokker volgens Still de beste trucks tegen de laagste kosten en minste zorgen.
Onlangs vond bij Fokker Aerostructures in Papendrecht de overdracht plaats van een tiental heftrucks variërend van 1,5 tot 7 ton hefvermogen. Vier van deze trucks, waaronder een 7 tons elektrische Kalmar en een 20 jaar oude Still R 60-30 werden geleverd via sale en leaseback constructie. De zes andere trucks zijn gloednieuw en alle van het merk Still. De trucks zijn geleverd door Maat Heftrucks uit Alblasserdam.
Ergonomisch en praktisch
‘Fokker is al jaren een zeer gewaardeerde partner’, vertelt Pierre Busé, directeur Maat Heftrucks & Maat Logistiek. ‘We verzorgen het onderhoud aan de vloot en zijn, met de transporttak van Maat, ook voor hen actief als transporteur. Toen Fokker aangaf haar heftruckvloot te willen outsourcen, hebben wij een passende aanbieding gedaan.’ De aanbieding en het concept dat Maat Heftrucks hierbij op tafel legde sprak Fokker het meest aan. Commodity Manager Investments and NPR, Piet van de Water van Fokker: ‘Wij stappen met ons intern transportmaterieel over van eigendom naar lease. Het levert meer duidelijkheid op over de kosten, maakt ons flexibeler en we zijn van de totale zorg voor het onderhoud af. Maat heeft wat dit betreft voor ons een bewezen en uitstekende reputatie.’
Bewuste keuze
De overstap op elektrische Still heftrucks is evenmin een toevallige. Ook hiervoor geldt dat de ervaring met Still bij Fokker doorslaggevend was voor de keuze. Uiteraard brengen de nieuwste modellen specifieke voordelen mee voor Fokker. ‘De productiviteit ligt hoger en we kunnen de trucks voor meer taken dan voorheen inzetten’, verklaart hoofd technische dienst Leo van Vark . ‘Hierdoor kan de vloot met drie trucks minder uit en zijn ook de werkomstandigheden verbeterd.’ De nieuwe trucks zijn ergonomisch van opzet en beschikken alle over een hydraulische vorkversteller van Griptech. Twee trucks zijn voorzien van complete, verwarmde cabine en luchtgeveerde stoelen.
Ook voor bestaande trucks
In het leasecontract zijn ook vier bestaande trucks van Fokker opgenomen. Het betreft een sterke 7 tons elektrische heftruck van Kalmar, twee modellen van TCM en een ‘oude getrouwe’ 3 tons R 60 van Still. ‘De laatste blijft gewoon als back up in gebruik’, legt Leo van Vark uit. ‘Na 20 jaar trouwe dienst kunnen er best nog een paar bij. De Kalmar is perfect voor grote en zware lasten en de 2,5 tons TCM’s zijn, dankzij hun lage bouwhoogte, ideaal voor het werk in de autoclaaf. Met dit pakket van Maat Heftrucks kunnen met een gerust hart de komende zes jaar vooruit.’