Fokker Aerostructures gaat bij de bestaande vestiging in Papendrecht een nieuwe fabriek bouwen om daar de JSF assemblagefabriek te huisvesten. Dat is de uitkomst van het bidbookproces dat de bouwer van vliegtuigonderdelen in november van vorig jaar is begonnen.
Fokker Aerostructures had vier gemeenten uitgenodigd hun beste ideeën en voorstellen ten aanzien van de locatie en huisvesting van deze fabriek te presenteren. Papendrecht komt als winnaar uit de bus, omdat de gemeente wist te verrassen met zeer pragmatische oplossingen voor de vraagstukken waarmee Fokker in het JSF project wordt geconfronteerd. De voorstellen van de gemeente bieden goede mogelijkheden om de nieuwe fabriek in de bestaande infrastructuur in te passen, terwijl tegelijkertijd de bedrijfsmatige risico’s worden verkleind.
Werkgelegenheid
De keuze voor een bestaande locatie geeft Fokker maximale flexibiliteit die in het licht van de haperende politieke besluitvorming noodzakelijk is geworden. Papendrecht zal met deze keuze uitgroeien tot de locatie in Nederland voor de assemblage van grote structuurcomponenten van vliegtuigen met een hoog productievolume. Dit biedt voor de lange termijn goede waarborgen voor de werkgelegenheid in Papendrecht. Bovendien trekt de assemblagefabriek naar verwachting bedrijvigheid van MKB-toeleveranciers.
Andere kandidaten
Naast Papendrecht dongen Hoogeveen, Tilburg en Almere mee naar de toewijzing van de locatie voor de nieuwe JSF assemblagefabriek. Alle vier kandidaten wisten aan de basisvereisten die Fokker Aerostructures stelde te voldoen. De bestaande Fokkerlocatie in Hoogeveen zal overigens een belangrijke rol blijven spelen bij de bouw van componenten voor de JSF. Hoogeveen heeft in zijn bidbook aantrekkelijke opties ten aanzien van uitbreiding van het bestaande terrein voorgesteld.
Politieke besluitvorming
De definitieve keuze voor assemblage in Papendrecht behoeft nog wel instemming van de Ondernemingsraad van Fokker Aerostructures. Daarnaast zullen bedrijf en gemeente in de komende vervolggesprekken overeenstemming over de randvoorwaarden moeten bereiken. Verder speelt de politieke besluitvorming over de Nederlandse deelname aan de JSF nog een belangrijke rol bij de verdere invulling van de fabriek.
Vanaf 2009
Fokker topman Hans Büthker licht locatiekeuze JSF toe. ‘Zoals velen weten hebben we eind november 2009 een traject ingezet met vier gemeenten om te komen tot de optimale locatiekeuze voor een nieuwe JSF-assemblagefabriek. Vandaag hebben we bekend gemaakt dat Papendrecht de winnaar van dit zogenoemde bidbookproces is.’
Klaar voor JSF-opdrachten
Büthker: ‘Sinds het moment dat we het selectieproces hebben opgestart is er enorm veel veranderd in het landschap rondom JSF. Het kabinet is bijvoorbeeld gevallen en er zijn nieuwe verkiezingen op komst, waarin JSF opnieuw een thema is. Toch hebben we gemeend het bidbookproces vandaag af te moeten ronden en Papendrecht als winnaar aan te wijzen. Enerzijds om duidelijkheid naar de gemeentes te scheppen. Anderzijds moeten we verder met de inrichting van ons productie- en assemblageproces voor de JSF, willen we op tijd klaar zijn voor het uitvoeren van de JSF-opdrachten. Het voorstel van de gemeente Papenrecht bevat elementen die het ons mogelijk maken om op bestaand terrein en met slim gebruik van de huidige infrastructuur een JSF- assemblagelijn in te richten. Dit is voor ons als bedrijf het beste voorstel. Dit hebben we objectief vastgesteld aan de hand van heldere selectiecriteria. Wij zijn hierin ondersteund door experts van Deloitte en Randstad. Een combinatie van bestaande bouw en nieuwbouw (vernieuwbouw) op de locatie Papendrecht beperkt de risico’s voor Fokker aanzienlijk.’