Ford pakt werk terug van toeleveranciers

Dit laatste zei René Wolf, hoofd carrosseriebouw vorige week in Keulen tijdens het Persforum van de Metav 2010 (van 23-27 februari in Düsseldorf) die bij de Ford fabriek in Keulen plaatsvond.

Supplier parc

Ford heeft in Keulen het aantal externe toeleveranciers in het supplier parc, enkele jaren geleden pas geopend, dit jaar teruggebracht. Wolf vertelde dat een aantal activiteiten, zoals de subassemblage van het uitlaatsysteem weer worden geinsourced. Ook de assemblage van de tank en de voortrein van de nieuwe Fiesta gebeurt nu weer door Ford-medewerkers zelf. Wolf: ‘Doordat we elk jaar de fabriek effectiever maken, moeten we vervangend werk zoeken voor onze eigen mensen. We willen namelijk jaarlijks zo’n 150 jonge mensen aannemen en hier opleiden tot vakman.’ Om daar werk voor te vinden, kiest men er dus voor om delen te insourcen.

Wereldwijd produceren

Als Ford vanaf 2013 het eerste model wereldwijd gaat verkopen, zal het aantal gemeenschappelijke onderdelen van minder dan 20 procent toenemen naar meer dan 50 procent. Dit zal leiden tot een nieuwe consolidatieronde bij de grotere toeleveranciers aan de automobielindustrie. Toeleveranciers die overblijven, kunnen echter op een sterkere binding met Ford rekenen.

Dat zei Bernhard Mattes tijdens het Persforum. Mattes is bestuursvoorzitter van de fabriek in Keulen, waar onder andere het succesmodel de nieuwe Fiesta wordt geproduceerd. Internationale onderzoeken, zoals door Harbours, bevestigen dat deze fabriek een van de meest efficiëntste in de wereld is. Dit jaar worden meer dan 405.000 Fiesta’s in de fabriek in Keulen gebouwd, meer dan gepland, want de vraag naar kleinere auto’s neemt duidelijk toe en zal blijven toenemen, verwacht Mattes.

Minder toeleveranciers

Net als GM vorig jaar al aankondigde, gaat ook Ford meer modellen wereldwijd verkopen. ‘Want alleen als we op alle continenten samenwerken kunnen we de uitdagingen oppakken ‘, aldus Bernhard Mattes. De nieuwe generatie Ford Focus wordt in 2013 het eerste model dat zowel in Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika verkocht gaat worden. Enkel qua uitstraling en een aantal praktische zaken wordt de auto afgestemd op de lokale vraag. In Europa is dat bijvoorbeeld een 3- of 5 deursmodel, in de VS een 4-deurs limousine en in China een auto met veel chroom aan de buitenkant. Deze strategie gaat gevolgen hebben voor de toeleveranciers aan Ford, stelt Mattes duidelijk. ‘Het totaal aantal toeleveranciers zal afnemen, want we willen het aantal gemeenschappelijke delen naar meer dan vijftig procent brengen. Dat betekent dat we minder leveranciers nodig hebben.’

 

Franc Coenen

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

4 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago