Nooit eerder werden er zo veel goederen over het Nederlandse spoor vervoerd als in 2022. Het vervoer van metaalertsen en metalen nam daarentegen sterk af met respectievelijk 10,6 en 16,1 procent. Dat maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deze week bekend.
In 2022 zijn er 44,5 miljoen ton goederen vervoerd over het spoor. Dat is 4,3 procent meer dan een jaar eerder, en tegelijk het hoogste vervoerde gewicht ooit gemeten door het CBS. De groei kwam vooral door de toename van vervoerde kolen en goederen in containers.
Bijna 44 procent van het totale per trein vervoerde gewicht aan goederen wordt in containers vervoerd. Ten opzichte van 2021 nam de hoeveelheid goederen in containers in 2022 toe met 4,7 procent tot 19,6 miljoen.
Meer containers over spoor
Het aantal vervoerde containers steeg met 3,7 procent. Naar en vanuit Nederland gaan veel goederen in containers van en naar Duitsland en Italië. De aan- en afvoer van goederen in containers van en naar deze landen groeiden in 2022 met respectievelijk 12,0 en 5,6 procent.
Minder ertsen en metalen
Na goederen in containers worden kolen en metaalertsen het meest vervoerd over het Nederlandse spoor. Het vervoer van kolen steeg in 2022 met 28,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Andere belangrijke goederensoorten werden minder over het spoor vervoerd dan een jaar eerder. Het transport van metaalertsen daalde met 10,6 procent en de hoeveelheid vervoerde metalen, waaronder staal, nam met 16,1 procent af.
De meeste over het spoor vervoerde goederen worden in Nederland geladen en in het buitenland gelost. Deze goederenstroom steeg tot 27,2 miljoen ton in 2022, 5,6 procent meer dan een jaar eerder. Vooral de afvoer van kolen naar Duitsland nam toe, met 27,8 procent. De aanvoer van goederen, 10,5 miljoen ton, steeg met 2,8 procent. Deze toename bestond vooral uit goederen in containers (2,9%) en producten van de landbouw, bosbouw en visserij die in bulk worden vervoerd (35,6%). Binnen deze laatste groep gaat het onder andere om graan en mais.