Categories: Actueel

Fortuin weken vast op zee: Hankook eindelijk bij Boessenkool

Bij Bendertechniek bezorgde de vertraging behoorlijk wat stress en vooral veel extra werk. Voor sales manager Theo Werkman was het vooral ook spannend. ‘Eén boot met daarop de grootste onderdelen van deze Hankook kreeg onderweg te maken met een dreigend faillissement.’ Uiteindelijk ging de noodlijdende Zuid-Koreaanse rederij, met bijna honderd schepen, failliet en veel havens weigerden dan ook om de schepen te lossen omdat ze bang waren dat er niet kon worden betaald voor het loswerk. Inmiddels is bekend dat van de bijna honderd schepen die eigendom zijn van deze rederij 35 vaartuigen hun lading hebben afgeleverd. Naar verwachting zal eind oktober 90 procent van alle containerschepen ontdaan zijn van hun vracht. Hiervoor ontving het bedrijf extra financiering.

Voor anker
‘Via onze contactpersoon in de haven kregen we dit bericht. Tja, en alles was keurig geregeld. De losdatum, de inklaringsformulieren, de financiën. Dit moest toen allemaal omgegooid en opnieuw geregeld worden. Na enkele weken voor anker te hebben gelegen in de Golf van Biskaje, kreeg het schip toestemming om door te varen naar Hamburg. Hier zou dan worden besloten om naar Rotterdam te varen. Maar dit ging niet door, de onderdelen moesten op een ander schip worden geladen om daarna naar de Rotterdamse haven te varen’, vertelt Werkman.

Mijlpaal
De nieuwe Hankook betekent voor de Osse Equipment Manufacturing Group opnieuw een mijlpaal. In de nieuwe hal op het terrein van Machinefabriek Boessenkool is nu gestart met de opbouw van de Hankook. Begin januari moeten hierop de onderdelen voor het energieopslagsysteem Kinext van zusterbedrijf S4 Energy gedraaid gaan worden. De tafel meet 4 meter in doorsnede. Het werkbereik is 5,5 meter in doorsnede, een halve meter groter dan de grootste carrouseldraaibank die momenteel in Almelo wordt gebruikt. Op de tafel kunnen producten tot 3 meter hoog en een eigen gewicht van 60 ton worden bewerkt. De verticale draaibank van de Koreaanse machinebouwer moest in liefst 12 vrachtwagens naar Almelo vervoerd worden.

Opschalen
‘We kunnen de onderdelen voor het energieopslagsysteem ook op onze huidige machines maken, maar we hebben een slag groter gekozen om te kunnen opschalen’, legt Eelco Osse, ceo van OEM Group uit. De komende maanden zijn de monteurs van Hankook bezig met de opbouw van de machine. Drie maanden hebben ze nodig om de inhoud van de 12 trucks samen te bouwen tot de carrouseldraaibank. Osse verwacht in december de afname in huis te kunnen doen. In januari moet dan de productie voor de Kinext opslagunits starten.

www.boessenkoolbv.nl
www.bendertechniek.nl

Rolf Elling

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago