De afgesneden hoek biedt plek aan een staalconstructie die als het ware een vide met drie balkons overdekt. ‘Een lastige constructie’, erkent projectleider Eelke Hofman van Konstruktiebedrijf Visser. ‘In de basis heb je een casco dat ondanks het totale gewicht van het staal van 480 ton redelijk snel gerealiseerd kon worden. Al is wel gekozen voor zware liggers en kolommen, dat het werk sowieso arbeidsintensiever maakt.’
De staalconstructie in de afgesneden hoek heeft uithouders met handjes, waardoor het mogelijk is om een houten schil te realiseren. ‘De golvende houten lamellenstroken van boven naar beneden geven het effect van het vallende water in een waterval. Dat is natuurlijk een knipoog naar het thema water dat in het ontwerp centraal staat.’
De kolommen en liggers zijn in de fabriek gerealiseerd. Het casco is uitgevoerd in staal met kwaliteit S355. Een hoogwaardiger soort die extra voorbereiding vraagt. ‘De materiaalsamenstelling is hiervoor bepalend en kan wisselend zijn. Voor bepaald laswerk was het belangrijk om voor te verwarmen. Dat is met de reguliere materiaalsoort S235 niet nodig. Onze IWT’er Romke Hekstra, die deskundig is op het gebied van laswerk, heeft de materiaalcertificaten bekeken en heeft de exacte materiaalsamenstelling daar uit kunnen halen.’
Bewust is er gekozen voor de zware THQ- en SFB-liggers vanwege het ontwerp en de grootte van het gebouw. Ook de kanaalplaten zijn volgens Hofman zwaar en log. ‘We hebben platen gedraaid met een dikte van 40 centimeter met een gewicht van een kleine 10 ton. Het geheel is dus vrij bewerkelijk.’ De bijzondere constructie en de zware uitvoering van het casco maakt dat Konstruktiebedrijf Visser in totaal zo’n vijftien weken met het project bezig is. De laatste vijf weken van het project staan in het teken van de constructie voor de glazenwassersbordessen.
BAM Utiliteitsbouw Regio Noord is hoofdaannemer van de klus. Hoofdopzet voor de uitbreiding van de Watercampus is een atriumgebouw, waarbij de centrale ruimte binnen een isolatieschil van het gebouw valt. De hoofddraagconstructie bestaat uit een staalskelet met geprefabriceerde betonvloeren die een overspanning van 14 meter hebben. De gevel van het gebouw bestaat uit een lichte gevelconstructie, die functioneert als thermische schil, met daar omheen een tweede gevel van houten lamellen. Die moeten direct bijdragen aan de klimaatbeheersing van het gebouw en zorgen voor de door de architect gewenste natuurlijke iconische uitstraling.
Werkgevers- en werknemersorganisaties, brancheorganisaties en O&O-fondsen kunnen van 13 januari 2025 tot en met 14…
De Belastingdienst gaat de kleineondernemersregeling (KOR) versoepelen per 1 januari 2025. Voor wie wil weten…
Het kabinet denkt dat onze veiligheidssituatie verslechtert en gaat daarom 716 miljoen euro extra investeren…
Op de campus van de Universiteit Twente (UT) komen drie Joint Innovation Centers (JIC’s) van…
Met een nieuwe samenwerking willen het TBI Praktijkfonds en Stichting ZWBT (Zorg, Welzijn, Bouw en…
De staalmarkt wordt geconfronteerd met een groeiend aantal onzekerheden, die verstrekkende gevolgen kunnen hebben, zowel…