Categories: Actueel

Galvano vindt alternatief voor dikke zinklaag

Ivo Willemsen, algemeen directeur van Galvano praat ons bij op de TIV in Hardenberg. ‘Zo’n tien jaar geleden kwam een toeleverancier van Siemens en Vestas bij ons met de vraag om hun hydraulische stalen stuurblokken (zogeheten manifolds) voor gebruik in windturbines te voorzien van een dikke zinklaag met chromaatpassiveer. Dit is een oppervlaktelaag op basis van chroom-6 wat toen al verdacht was vanwege zijn toxische eigenschappen. We hebben Siemens en Vestas toen een tegenvoorstel gedaan om dit te vervangen door een zink-nikkel-laag. Dit nieuwe corrosiebeschermingssysteem brengt Galvano onder de naam Protalloy op de markt.

 

Galvanisch zink-nikkel geeft zeer goede corrosiebescherming op staal. Toepassingen moeten vooral gezocht worden in de aandrijftechniek (hydrauliek), machine- en apparatenbouw, energietechniek, automotive etc. Daar waar conventionele zink/zink-ijzersystemen en/of chemisch nikkelsystemen qua corrosiewering niet goed genoeg zijn komt Protalloy in beeld, bijvoorbeeld in omstandigheden met hoge vocht- en zoutbelasting en/of temperatuurschommelingen. De zogenaamde hoge zink-nikkellegering wordt blank gepassiveerd (Cr6-vrij) evt. in combinatie met een dunne topcoat. Hiermee wordt in een laagdikte van minimaal 5 mu een extreem hoge corrosie-weerstand gerealiseerd van minimaal 1.000 uur bescherming tegen grondmetaalcorrosie in een neutrale zoutsproeitest.

Naast de hoge beschermingsgraad biedt Protalloy het voordeel dat de laag geen verstoring geeft bij laswerkzaamheden aan het behandelde product en tevens een prima hechtlaag vormt voor een eventuele verflaag. 

 

Negen stappen

Door het galvanisch verzink-nikkelen wordt de manifold in negen stappen voorzien van de gewenste zink-nikkellaag. Dat begint met ontvetten en na beitsen, nogmaals ontvetten en het activeren kan het galvaniseerproces beginnen. Nadeel van galvaniseren is dat je alleen de buitenkant voorziet van een beschermende laag. De binnenkant, de holle ruimtes van de manifold, worden niet bereikt met het zink-nikkel. Maar door het galvaniseerproces zijn deze holle ruimtes wel geactiveerd en zullen zonder bescherming snel gaan corroderen (zeer snel, zelfs al tijdens het galvaniseerproces). ‘Daar hebben we iets op gevonden’, vertelt Willemsen. ‘Wat we doen is gedurende het galvaniseerproces inwendige holtes actief leegmaken en we hebben tevens de chemie in de lijn zo gefinetuned dat de inwendige oppervlakten zonder corrosie uit het proces komen. Na laagdiktemeting en inwendige inspectie van de blokken worden de inwendige oppervlakten extra geconserveerd met een anti-corrosiemiddel.’ 

 

Patronen/cartridges

‘Dit procedé wordt telkens verbeterd. De meest recente ontwikkeling is dat we nu ook de patronen/cartridges die in de manifold worden aangebracht nu ook kunnen voorzien van een zink-nikkellaag. Dat is van belang omdat een manifold al gauw tientallen cartridges bevat en deze zonder zink-nikkel nog steeds een zwakke plek in de corrosiebescherming van het gehele product zouden betekenen. Tot nu toe was het niet mogelijk deze cartridges te voorzien van een beschermingslaag omdat de cartridges vanwege de opgebrachte laagdikte niet meer passen in het manifold. Daar is nu verandering in gekomen omdat Galvano Hengelo nu ook actief delen gedurende het zink-nikkel proces gedeeltelijk kan afschermen. Daardoor krijgen deze delen op maatkritische oppervlakten geen zink-nikkel behandeling. Aangezien deze maatkritische oppervlakten altijd in het blok gemonteerd worden, waar ze omgeven zijn met olie, is geen corrosiebescherming hier geen probleem. 

 

www.galvanohengelo.nl 

Gerard ten Bulte

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

13 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago