Nederlandse toeleveranciers benutten hun kansen in Duitsland onvoldoende. Nederlandse bedrijven kiezen vaak voor een hit and run strategie, terwijl Duitse uitbesteders de tijd nemen om een langdurige relatie op te bouwen. Op de ESEF 2010 gaan partijen de basis leggen voor een langdurige samenwerking tussen Nederlandse toptoeleveranciers en Duitse industriële inkoopteams.
Gateway to Germany ondersteunt Nederlandse mkb-bedrijven die de Duitse markt op willen. Tijdens de ESEF 2010 haalt het Utrechtse bedrijf samen met VNU Exhibitions Duitse industriële top-inkoopteams naar de beurs. ‘De bereidheid aan Duitse zijde om met Nederlandse toeleveranciers zaken te doen, is er’, constateert Enrico Kretschmar, directeur van Gateway to Germany.
ESEF
Het bedrijf wil zo’n tien tot vijftien top-inkoopteams uit de Duitse industrie naar de ESEF halen. Deze worden zorgvuldig gekoppeld aan exposanten op de beurs wier profiel aansluit. Daartoe gaan de medewerkers van Gateway to Germany vooraf persoonlijk in gesprek met de Duitse inkopers.
Toeleverbehoefte
‘We willen precies weten wat hun strategische toeleverbehoefte is en welke problemen zij nu ervaren, zodat we daar in Nederland de best passende partner bij kunnen zoeken’, legt Kretschmar uit. ‘We gaan zo’n tien tot twaalf gesprekken per dag per inkoper plannen, zodat zij een extreem effectief beursbezoek hebben. Ook voor de deelnemende exposanten wordt dit een zeer effectieve manier van klanten zoeken.’