Dit zei Garrelt Duin, minister van Economische Zaken van NRW, tijdens het bilateraal ondernemersforum van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op 3 oktober in Rotterdam. ‘De relatie met Nederland is goed, het topsectorenbeleid geeft meerwaarde voor de Duitse industrie en de samenwerking met elkaar is goed en kan zelfs nog intensiever.’
Duin stelde wel voorwaarden. ‘De infrastructuur moet beter en de demografische drempels, waaronder diverse regels, moeten we weg zien te nemen.’ Vooral de ontwikkelingen in de Rotterdamse haven worden nauwlettend gevolgd. ‘Zonder deze haven en de overslag, hebben we in NRW geen industrie.’ Van de 240 miljoen ton goederen die jaarlijks van Nederland naar Duitsland wordt vervoerd, gaat zo’n 80 miljoen ton door de Rotterdamse haven.
ver de regeringsplannen voor de invoering van de Maut, de belasting voor buitenlanders op de Duitse autowegen, is Duin helder. ‘Als deelstaat Noordrijn-Westfalen zullen we hier tegen stemmen. Er zijn wellicht andere mogelijkheden om dit in te vullen. In elk geval zullen we de invoering van de Maut voor Nederland als belangrijkste handelspartner niet accepteren.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…