61 procent van de medewerkers in de transport en logistiek is bezorgd over de huidige economische situatie. Toch zal er voorlopig niet veel minder worden besteed aan opslag- en transportmiddelen.
Dat blijkt uit onderzoek van Kruizinga.nl. Bijna 38 procent van de respondenten verwacht zelfs meer te gaan besteden. Wel vindt er een verschuiving plaats naar huren en de aanschaf van gebruikte middelen. Volgens Boris Vildósola Bustos, Managing Director bij Kruizinga.nl, zoekt men naar goedkopere oplossingen én naar meer financiële flexibiliteit. ‘Men is kritisch op kosten, maar de continuïteit van de logistieke processen mag niet in gevaar komen’, stelt hij.
Een op de zeven ondervraagden maakt zich grote zorgen, bijna de helft ‘een beetje’. De zorgen hebben vooral betrekking op de economische situatie in het algemeen, gevolgd door daling van omzet en de financiële gezondheid van het bedrijf. Een derde geeft ook aan bang te zijn om zelf ziek te worden. Opvallend is dat men zich in Oost-Nederland het meeste zorgen maakt. Angst voor ontslag scoort het laagst. ‘Ondanks de zorgen heeft men vertrouwen in de langere termijn’, zegt Vildósola Bustos.
Het is duidelijk dat men vertrouwen heeft in de toekomst, want ruim twee derde verwacht hetzelfde of zelfs meer te gaan besteden. Slechts een kleine vijftien procent verwacht minder te gaan besteden aan opslag- en transportmiddelen. ‘Dat geeft enerzijds aan dat een deel van de sector, door de toenemende digitale vraag naar producten, het goed doet tijdens de crisis en anderzijds dat men het belang inziet van een efficiënte logistieke operatie’, stelt Vildósola Bustos. ‘Dat komt waarschijnlijk ook omdat de extra maatregelen die genomen moeten worden om te voldoen aan de anderhalve-meter-richtlijnen, volgens bijna zestig procent van de ondervraagden een negatief effect hebben op de efficiency. Men gaat dan op zoek naar slimme oplossingen om de efficiency van opslag en interne logistiek te verbeteren.’
Als lange termijn effecten van de crisis verwacht men meer online te blijven bestellen (88%), meer digitaal te blijven werken (85%) en blijvend kritischer te worden op de kosten (63,5%). ‘Een andere verschuiving die we zien’, zegt Vildósola Bustos, ‘is dat men aangeeft minder nieuwe middelen te gaan kopen om in plaats daarvan meer te gaan huren en gebruikte middelen aan te schaffen. Dat kan makkelijk, want als middelen goed gecontroleerd en veilig zijn is er geen enkele reden om deze niet in te zetten. De voordelen van huren en kopen van gebruikte middelen liggen voor de hand. Gebruikt is goedkoper en door te huren voorkom je eenmalige grote investeringen en word je, zeker bij korte termijn huur, flexibeler in je bedrijfsvoering. Men is dus meer kostenbewust maar tegelijkertijd actief bezig om de efficiency van opslag en intern transport te verbeteren.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…