Bij de productie van een aluminium product of component zijn vaak meerdere partijen betrokken. Zo richt de metaalbewerker zich op de verspanende bewerkingen, terwijl een derde partij verantwoordelijk is voor de oppervlaktebehandeling. De keuzes en handelingen van de ene partij kunnen echter van invloed zijn op de resultaten van een andere partij. Communicatie en samenwerking is dan ook van cruciaal belang om zeker te stellen dat het eindproduct voldoet aan de wensen van de klant. Een geïntegreerde productieketen maakt dit mogelijk.
Ted van den Broek, directeur van Alumeco, ziet het in de praktijk vaak fout gaan. ‘Klanten staan veelal zelf aan het roer tijdens het productieproces. Zij schakelen bijvoorbeeld vier verschillende partijen in die ieder een eigen onderdeel van het proces op zich nemen. Deze partijen communiceren onderling echter slechts mondjesmaat, waardoor veel informatie verloren gaat’, legt hij uit.
Dit kan allerlei problemen en teleurstellingen opleveren. ‘Stel dat een OEM’er 321 blauw geanodiseerde aluminium onderdelen nodig heeft. Traditioneel legt de metaalbewerker (VOVU) die de opdracht aanneemt dan een bestelling bij ons neer voor 321 op maat gezaagde aluminium platen van een bepaalde dikte.’
Het kan echter zijn dat deze 321 aluminium platen geleverd zijn door drie verschillende fabrieken, vervaardigd zijn uit vijf verschillende platen en in twee verschillende richtingen zijn gezaagd. Deze verschillen zie je niet direct met het blote oog, maar kunnen van grote invloed zijn op het eindresultaat. Van den Broek: ‘Zodra KO-AR de bewerkte onderdelen uit het beitsbad haalt, worden de verschillen zichtbaar. Zo kunnen de bewerkte onderdelen door variaties in het productieproces verschillende kleurtinten krijgen. De klant verwacht echter 321 identieke blauw geanodiseerde platen te ontvangen en is dan ook niet tevreden.’
Ook met de haalbaarheid van toleranties op afmetingen van een product gaat het vaak fout, terwijl deze toleranties van cruciaal belang zijn. ‘Wij produceren bijvoorbeeld aan de hand van de specificaties van de klant een reeks op maat gezaagde hoogvaste aluminium platen. Deze platen gaan vervolgens naar VOVU voor de metaalbewerking, die de platen bij voorkeur slechts één keer inspant om deze te bewerken. Enige tijd na het uitspannen blijken de afmetingen toch af te wijken van de gekozen maatvoering. VOVU is dan ook niet tevreden met het opgeleverde product.’
‘De afwijkingen zijn te wijten aan interne spanning, die bij iedere bewerking die je op het materiaal uitvoert vrij kan komen en zorgt voor vervorming. Hoe groot deze vervorming is verschilt per bewerking, maar dat vervorming optreedt is zeker. Ondanks dat de individuele partijen zich ieder netjes aan de specificaties van de klant hebben gehouden, voldoet het product uiteindelijk niet aan de wensen van de klant.’
Een nauwe samenwerking binnen de leveranciersketen is van cruciaal belang om dergelijke tegenvallers te voorkomen. De verwachtingen van de klant staan hierbij centraal. ‘Indien wij bijvoorbeeld vooraf weten dat de klant de 321 aluminium platen die wij voor hem produceren uiteindelijk blauw laat anodiseren, spelen wij hierop in. Bijvoorbeeld door zeker te stellen dat alle aluminiumplaten uit één fabriek afkomstig zijn, in dezelfde richting zijn gezaagd en uit één charge afkomstig zijn.’
‘Lukt dat niet en zijn er toch twee charges nodig? Dan zorgen wij dat duidelijk gemarkeerd is welke platen uit welkecharge afkomstig zijn. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk het anodiseerproces aan te passen, zodat uiteindelijk alle platen even blauw uit het anodiseerbad komen.’
Om een dergelijke samenwerking en coördinatie mogelijk te maken stuurt binnen een geïntegreerde productieketen één partij het productieproces aan. ‘In de meeste gevallen wordt de opdracht door de klant neergelegd bij de metaalbewerker. Deze schakelt op zijn beurt externe partijen in voor specifieke onderdelen van productieproces. Door goed te communiceren over het eindproduct dat de klant voor ogen heeft, kunnen alle partijen hiermee rekening houden gedurende hun productieproces.’
De klant werkt hierdoor samen met één partij, die het productieproces van A tot Z begeleidt om tot het gewenste eindproduct te komen. ‘Soms betekent dat aanpassingen in het productieproces om problemen in een later stadium te voorkomen. In andere gevallen ontdekken we vroegtijdig dat de gekozen productiemethode wellicht niet ideaal is en adviseren we de klant een andere methode te kiezen.’
Kennisdeling is ook op het Aluminium Paviljoen op ESEF Maakindustrie de focus. Het paviljoen visualiseert de geïntegreerde productieketen. ‘De ronde vorm van het paviljoen illustreert de werking van een geïntegreerde productieketen. Door rond het paviljoen te lopen doorlopen bezoekers deze keten en zien zij de verschillende stappen die onderdeel uitmaken van het productieproces. We tonen werkstukken in verschillende stadia, van halffabricaten tot het uiteindelijke eindproduct’, licht Van den Broek toe.
‘Daarnaast tonen we op het Aluminium Paviljoen ook een aantal producten die slecht uit het anodiseerproces gekomen zijn. Met deze producten laten we zien wat er fout kan gaan, hoe deze fouten ontstaan en hoe dit voorkomen kan worden. Het gaat om veelvoorkomende problemen, die voor veel mensen herkenbaar zijn.’
Bezoekers kunnen op het Aluminium Paviljoen ook terecht met vragen over of problemen met het anodiseren van aluminium. Zo delen Van Den Akker Fluidservice, VOVU Metaalbewerking, KO-AR high tech surface treatment en Alumeco technische kennis over onder andere de metallurgische achtergrond van het toepaste aluminium en de invloed van legeringselementen op het anodiseerresultaat. Denk echter ook aan de invloed van smeermiddelen op het freesresultaat of op de gesteldheid van het bewerkte oppervlak.
Het Aluminium Paviljoen is te vinden op ESEF Maakindustrie van 17 tot en met 20 maart 2020 in de Jaarbeurs in Utrecht. Gratis registreren kan hier.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…