Categories: Actueel

Geprinte Groningse brug is twee keer sterker dan gedacht

Het geprinte beton – van een mengsel van Weber Beamix – vertoonde na afloop van de test minimaal haarscheurtjes, vertelt projectleider Dil Tirimanna van FDN Engineering + Construction  uit Amsterdam. Alle tien betonplaten van elk 1.300 kg, die als ballast dienden, waren opgebruikt. De helft ervan drukte op de ligger, dan andere helft op een steun ernaast. ‘We hadden er wel het dubbele aan gewicht op kunnen leggen zonder dat ie zou bezwijken.’

De eerste geprinte autobrug ter wereld kan dus veel slanker worden dan we dachten, aldus Tirimanna. De Technische Universiteit Eindhoven maakte de eerste proefligger vorige maand. De provincie Groningen is de grote gangmaker achter het project en initieert dergelijke innovatieve infrastructuur projecten met als titel ‘Slim en Groen’. De testligger van 3,30 meter is drie keer kleiner dan het origineel, dat straks in Blauwestad wordt gebruikt. De geprinte brug bestaat uit een fundering, brugdek en leuningen, die met geprinte onderdelen worden opgebouwd.

Acht liggers van elk tien meter lengte worden straks naast elkaar gelegd. Door de boogvorm worden de krachten naar de fundering afgeleid. Op de bovenkant wordt een laag UHSB-beton gelegd. De brug in de Blauwestad ondergaat straks een zware test. Voor de proefbelasting worden trucks ingezet. ‘Als het allemaal goed uitpakt, maken we vervolgens een geprinte brug van 20 meter lengte. We verwachten dat ook deze boogconstructie veel kan hebben.’

Een onderzoek naar de materiaalkwaliteit is de volgende stap voor FDN Engineering + Construction en TU Eindhoven is de volgende stap. De voorkeur van alle betrokken partijen gaat uit naar het gebruik van ultrahogesterktebeton (USHB). Zeker voor dergelijke bruggen zou dit het ultieme materiaal zijn, maar om uiteenlopende redenen is toepassing ervan nog niet mogelijk. Dat is ook de reden waarom voor de brug in de Blauwestad mortel in een iets lagere kwaliteit wordt gebruikt. Het gaat om beton met een sterkte tussen C30 en C55.

Een fiets- en voetgangersbrug van geprint beton rolde vorig jaar in Spanje al uit de printer, maar ‘dit betrof slechts het dek. De brug die wij maken is volledig geprint inclusief de landhoofden’, aldus Tirimanna.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago