Actueel

Gevolgen Oekraïne-oorlog voor de maritieme maakindustrie

De door Europa ingevoerde sancties in reactie op de Russische inval in Oekraïne, zullen vermoedelijk ook gevolgen hebben voor de maritieme maakindustrie. Netherlands Maritime Technology (NMT) zegt zeer verontrust te zijn over de gevolgen van de oorlog op de maritieme maakindustrie. Ook de uitvoer van grondstoffen uit Rusland en Oekraïne zijn belangrijk voor de sector in Nederland.

Zowel Oekraïne als Rusland zijn maritieme naties en hebben van oudsher nauwe banden met de Nederlandse maritieme sector. Volgens de belangenvertegenwoordiging Netherlands Maritime Technology (NMT) zal de oorlog een impact hebben op de maritieme maakindustrie in Nederland.

Ze wijzen daarbij op de sancties die door Europa ingesteld zijn en die bijvoorbeeld de export van dual use goederen verbieden. Dat zijn goederen die ook een militaire toepassing kunnen hebben. ‘Die sancties raken niet alleen de Russische overheid en bevolking, maar ook onze samenleving en onze bedrijven.’

Inventarisatie problemen onder leden

NMT geeft aan dat de sanctie omschrijvingen complex zijn ‘en voor maritieme producten zal het lastig zijn om te bepalen of die onder de sancties vallen.’ Om een duidelijk beeld te krijgen, roept het leden op om problemen te melden. ‘Op deze manier kunnen we die inventariseren en onder de aandacht van de overheid brengen.’

Los van het feit of onderdelen voor de maritieme industrie onder de sancties vallen, bemoeilijken logistieke belemmeringen de export naar Rusland. Containers voor Rusland zouden zich in de Europese havens opstapelen, omdat zij grondig gecontroleerd worden door de douane. Daarnaast heeft een aantal rederijen Rusland al geschrapt als bestemming.

Ook individuele bedrijven maken drastische beslissingen. Zo heeft Damen Shipyards besloten te stoppen met de levering van schepen aan Rusland. De scheepsbouwer uit Gorinchem had nog verschillende contracten voor onder meer vissersboten en werkboten voor de Russische markt.

Grondstoffen en basismaterialen uit Rusland worden duurder

Behalve de export van onderdelen, zijn Rusland en ook Oekraïne belangrijke leveranciers van grondstoffen en basismaterialen voor de scheepsbouw en de toelevering. ‘Onze bedrijven zullen in toenemende mate te maken krijgen met aanzienlijke prijsstijgingen en tekorten aan grondstoffen en basismaterialen’, klinkt het bij NMT.

De redactie

Recent Posts

Nieuwe cao Metaal & Techniek is een feit

Leden van de vakbonden FNV, CNV en De Unie en de werkgevers, verenigd in FWT,…

8 uur ago

Kabinet wil ondernemerschap stimuleren

Het kabinet wil het verdienvermogen van Nederland versterken door ondernemerschap te stimuleren. Ondernemers en bedrijven…

10 uur ago

Tata Steel onthult toekomstbestendige decoilinglijn bij Feijen

Feijen Heavy Gauge Europe, een gespecialiseerd staalservicecentrum en dochteronderneming van Tata Steel Nederland, heeft een…

10 uur ago

Open automatiseringssysteem voor plastic recycling

Schneider Electric werkt samen met GR3N aan de ontwikkeling van een open automatiseringssysteem voor de…

10 uur ago

Belgische Sticomax neemt DutchTecSource over

De Belgische machinebouwer Sticomax, specialist in machines voor de voedingsindustrie, kondigt de overname aan van…

11 uur ago

Metaalunie ziet kansen in regeerprogramma

‘Koninklijke Metaalunie kan zich goed vinden in de kernpunten van het regeerprogramma, zoals het inzetten…

12 uur ago