Het resultaat na belasting is eveneens flink hoger uitgekomen: een winst van 42,5 miljoen euro over de eerste zes maanden van 2011 ten opzichte van 26,5 miljoen euro over de eerste zes maanden van 2010. De balanspositie blijft onverminderd sterk met een solvabiliteit van ruim 53 procent. Ook het aantal medewerkers is toegenomen: van 6.776 medewerkers medio 2010 en 7.126 eind 2010 naar 7.680 medio 2011.
De omzet in de divisie toeleveringen is met ruim 47 procent gestegen: van 335 miljoen euro in het eerste half jaar van 2010 naar 494 miljoen euro in het eerste half jaar van 2011. Ook de orderportefeuille liep op: van 254 miljoen euro medio 2010 naar 293 miljoen euro medio 2011.
De divisie toeleveringen was in het eerste half jaar winstgevend. Het aantal orders uit de automotive industrie, van oudsher een belangrijke markt voor de toeleveringsbedrijven van de VDL Groep, is nog steeds stijgende. Het aantal orders uit de semiconductor-, zonne-energie- en led-industrie loopt daarentegen wat terug.
In de divisie eindproducten is eveneens sprake van een omzetstijging: van 138 miljoen euro in het eerste half jaar van 2010 naar 181 miljoen euro in het eerste half jaar van 2011. De orderportefeuille verdubbelde bijna, van 92 miljoen euro medio 2010 naar 181 miljoen euro medio 2011, maar is nog niet op het niveau van voor de crisis.
In deze divisie is de groei eveneens mede te danken aan de aantrekkende automotive-industrie, maar ook andere sectoren hebben zich hersteld. Het resultaat van de gehele divisie eindproducten was in het eerste half jaar positief.
Ook de busdivisie liet een omzetstijging zien: van 210 miljoen euro in het eerste half jaar van 2010 naar 217 miljoen euro in het eerste half jaar van 2011. De orderportefeuille steeg van 213 miljoen euro medio 2010 naar 233 miljoen euro medio 2011. Het eerste halfjaar is echter verliesgevend afgesloten.
Dit is mede het gevolg van de hoge ontwikkelingskosten van de nieuwe productlijn. Dat VDL Bus & Coach met deze nieuwe bussen op de goede weg is, blijkt uit de internationale prijs ‘Coach of the Year 2012′, die ze heeft gewonnen met haar nieuwe touringcar Futura.
De totale orderportefeuille loopt op dit moment iets terug. De omzet in het tweede half jaar van 2011 zal daarom ongeveer gelijk zijn aan de omzet in het tweede halfjaar van 2010. De totale netto omzet over 2011 zal naar verwachting uitkomen tussen de 1,5 en 1,6 miljard euro, ten opzichte van 1,354 miljard euro in 2010.
De winst na belasting zal waarschijnlijk iets boven dat van vorig jaar liggen (77 miljoen euro in 2010), waarmee VDL zich tevreden stemt. Echter gezien de onrust in de wereld en de onzekere economische situatie, wordt met enige terughoudendheid naar de verdere toekomst gekeken.
Met een nieuwe samenwerking willen het TBI Praktijkfonds en Stichting ZWBT (Zorg, Welzijn, Bouw en…
De staalmarkt wordt geconfronteerd met een groeiend aantal onzekerheden, die verstrekkende gevolgen kunnen hebben, zowel…
Digitalisering is de drijvende kracht achter de toekomst van de maakindustrie. Terwijl termen als Smart Industry…
Machinefabrikant Style uit Bunschoten-Spakenburg heeft acht freesmachines geleverd aan de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding…
Denk je dat het voor jou als OEM of machinebouwer zo’n vaart niet zal lopen?…
Het consortium PIXEurope, dat bestaat uit partijen uit elf landen waaronder Nederland, is geselecteerd voor…