Goedkoop en eenvoudig: kosten besparen in de praktijk

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Hoe motiveer je je werknemers tot verandering en hoe zorg je ervoor dat je bedrijf efficiënt georganiseerd blijft? Caroline Rijnbeek is één van de innovatieadviseurs van Syntens die zich bezighouden met deze organisatorische aspecten van innovatie. Maandelijks geeft zij een voorbeeld uit de praktijk.

 

Sociale innovatie kost niet veel geld en is ook niet ingewikkeld. Dat bewijs wordt geleverd door heel wat ondernemingen die ik de afgelopen tijd heb bezocht met het oog op de verkiezing van het ‘Slimste bedrijf van Nederland’, een initiatief van MKB Krachtcentrale. Deze organisaties maken duidelijk dat sociale innovatie vaak draait om heel basale zaken.

Neem de ondernemer die zó veel vertrouwen heeft in zijn mensen, dat hij op hen durft te bouwen. Dat doet hij niet via oeverloze overleggen en ellenlange vergaderingen. Integendeel: eens in de twee of drie weken neemt hij iedere medewerker tien minuten apart om heel concreet en op basis van gelijkwaardigheid een aantal kwesties door te nemen. Hoe gaat het met de medewerker, hoe gaat het op het werk en hoe gaat het thuis? Zijn ervaring is dat dit het bedrijf meer inspiratie voor verbetering en vooruitgang biedt dan lange collectieve praatsessies.

Een voorbeeld? Een sms-alarm voor storingen tijdens het weekeinde. Dit bedrijf produceert ook van vrijdagavond tot maandagochtend. De machines draaien dan door terwijl iedereen thuis zit. Helaas treedt af en toe een storing op. Dan arriveert men maandag op het werk, ziet dat het fout is gelopen en is er een volle dag nodig om de productieplanning te herstellen. Een aantal medewerkers kende al langer een goede oplossing: een sms-alarm voor een medewerker met weekenddienst. Bij een storing kan die onmiddellijk naar het bedrijf rijden en de zaken rechtzetten.

Helaas wilde het oude managementteam daar niets van weten. Medewerkers die de sleutel van het bedrijf hadden en zonder aanwezigheid van het management activiteiten konden ondernemen? Dat was een brug te ver. Het was medewerkers ook door de week niet toegestaan over te werken zonder manager in hun nabijheid. Toen de nieuwe directeur tijdens de een-op-een-gesprekken met zijn medewerkers over de weekeindstoringen en het beoogde sms-alarm vernam, besloot hij direct tot verandering over te gaan.

Een kleine investering in extra sleutels en een sms-alarm leidde tot de grote winst dat het bedrijf nooit meer een hele maandag bezig is een inhaalrace te maken. Groot vertrouwen in de kennis en verantwoordelijkheid van medewerkers resulteerde in een idee om niet onnodig tijd te verliezen en dus kosten te besparen.

Dinsdag 19 november werd bekend wie het ‘Slimste bedrijf van Nederland’ is. MKB Krachtcentrale is een initiatief om sociale innovatie te stimuleren. De activiteiten worden uitgevoerd door Syntens en het NCSI, het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie.