De kunststofindustrie wacht gouden tijden. Dat stelde futuroloog en trendwatcher Adjiedj Bakas op het Nationaal Kunststof Congres 2008; volgens de organisator ‘hét topevenement voor de kunststofindustrie in Nederland en Vlaanderen’. Bakas: ‘We staan aan de vooravond van een nieuwe tijd. Genetica, bio- en nanotechnologie, maar ook geheel nieuwe auto’s, gemaakt van kunststoffen, zullen het beeld bepalen.’ Ook in de vliegtuigindustrie zal kunststof steeds meer toepassingen vinden. ‘Kijk naar de Saudi’s! Zij investeren nu al miljarden in kunststof auto’s. Waarom denkt u dat zij dat doen? Ze zetten een nieuwe trend.’
Het Nationaal Kunststof Congres 2008, georganiseerd door het vakblad Kunststof en Rubber vond plaats in theater De Meenthe in Steenwijk. Modern industrieel ondernemerschap vormde 20 november de rode draad. Duidelijk werd hoe kunststofbedrijven zowel hun kosten kunnen beheersen als hun toegevoegde waarde kunnen vergroten, zelfs in tijden van recessie. Trendwachter Adjiedj Bakas schetste het beeld dat in 2010 verrijst na de recessie: een explosie van technologische innovaties waarin kunststof de grootste gemene deler is.
Overheid
De Overijsselse overheden zijn op veel fronten actief en houden ontwikkelingen zoals de kredietcrisis goed in de gaten. Burgemeester Hayo Apotheker van Steenwijkerland meldde dat gemeenten door een proactieve omgang met vastgoed ruimtelijk en financieel veel kunnen betekenen voor een gezonde en groeiende kunststofindustrie. ‘We hebben laatst voor 1,75 miljoen vastgoed van een plaatselijk bedrijf gekocht. Via een managementbuy-out wilde men een doorstart maken, maar dit kon alleen mogelijk gemaakt worden als er een oplossing voor het vastgoed kwam. Het nieuw doorgestarte bedrijf huurt de gebouwen nu van de gemeente’, zo vertelde de burgervader. ‘Meer gemeenten zouden, in tijden van kredietcrisis, vastgoedbeheerder kunnen worden en zo het plaatselijke bedrijfsleven de helpende hand aan kunnen reiken!’ Carry Abbenhues, gedeputeerde van de provincie Overijssel, stelde dat deze provincie uniek is doordat veel werk wordt gemaakt van industriebeleid. ‘Wij zijn een voorbeeld voor de rest van het land. Innovatie en een actieve band tussen het bedrijfsleven en het onderwijs zijn de belangrijkste succesfactoren voor de continuïteit van de kunststofindustrie in Overijssel en daarbuiten.’
80 miljoen euro
Gaston Sporre, voorzitter van de Kamer van Koophandel Oost-Nederland: ‘Doe zoals wij, werk nauw samen met overheden en instellingen bij het maken van regionaal economisch beleid. Bedrijven mogen best bij de overheid aankloppen voor financiële en andere ondersteuning.’ Hierna verwezen Sporre en Abbenhues naar 80 miljoen euro aan Europese fondsen die ongebruikt klaar liggen ter stimulering van technologische innovaties in alleen nog maar de regio Gelderland en Overijssel. Abbenhues: ‘Natuurlijk, het is een hoop papier dat bedrijven moeten invullen, want het is belastinggeld. Maar zo moeilijk is het niet. De provincie kan hierbij helpen.’
‘Waarheden’
Atto Harsta, directeur van Aldus Bouwinnovatie, klaagde erover dat er nauwelijks onderwijs is over de mogelijkheden met kunststoffen in de bouw. ‘Daar zou het moeten beginnen: bouwkundigen die meer over de mogelijkheden van kunststoffen weten.’ Toch zijn er lichtpuntjes: ‘Architecten raken al wel geïnspireerd. Voorbeelden daarvan zijn het Mahler-gebouw in Amsterdam en enkele trein- en metrostations.’ Harstra pleit ervoor om een gebouw te zien als een verpakking van ruimte. Dan kom je wellicht tot heel andere inzichten. ‘In de bouwwereld zijn vijf ondraaglijke waarheden. Eén: de bouw gebruikt overdreven veel massa; een halvering is mogelijk. Twee: de bouw gebruikt overdreven veel materiaal. Drie: er ontstaat overdreven veel bouw- en sloopafval. We hebben het over maar liefst 22 miljoen ton per jaar, waarvan 33 procent op de bouwplaats zelf. Vier: de bouw gebruikt overdreven veel energie; maar liefst dertig procent van het nationale energiegebruik (bij productie, transport en in de gebruiksfase). Vijf: de bouw transporteert overdreven veel. Een kwart van alle transport over de weg betreft bouwmaterialen. Dat kan echt met de helft minder als er ook de helft minder materiaal zou worden gebruikt, en dat kan.’ Ook in deze sector liggen volop kansen voor de kunststofindustrie. ‘Vooral het gebruik van kunststof composieten staat nog in de kinderschoenen.’
Het Nationaal Kunststof Congres 2009 vindt plaats op 21 november.