Gert Lunenborg, sales manager bij Goudsmit Magnetic Systems ziet een duidelijke verschuiving op gang komen van vacuümgriijpers naar magneetsystemen. Het bedrijf uit Waalre heeft bijvoorbeeld al een hele serie magneetgrijpers geleverd aan de autofabrieken van BMW. ‘BMW wil alleen nog magnetische systemen gebruiken. Door de toepassing in de automobielindustrie zie je nu ook in ander sectoren de interesse op gang komen’, zegt Lunenborg.
Een van de redenen hiervoor is dat magnetische systemen minder vervuiling opleveren en aanzienlijk minder energie verbruiken dan vacuüm. Deze laatste eisen een compleet systeem dat continu energie verbruikt en vooral nogal wat vervuiling in de werkplaatslucht zorgt. Goudsmit gebruikt alleen een beetje perslucht om de magneet in de grijper te verplaatsen, afhankelijk of er getild moet worden of juist niet. Deze hoeveelheid perslucht is echter minimaal, legt de sales manager uit.
Afhankelijk van de toepassing en het aantal keren dat getild moet worden, kan de besparing hierdoor fors oplopen. ‘Terugverdientijden van een jaar, alleen al door de energiebesparing, komen voor.’ Goudsmit werkt momenteel aan een objectieve vergelijkingsmaatstaf om het energieverbruik voor bepaalde materialen en bepaalde type grijpers inzichtelijke te maken voor de gebruiker, zodat deze in een oogopslag ziet hoeveel de besparing kan zijn.
De nieuwe generatie magnetische grijpers die Goudsmit op de plaatwerkbeurs BlechExpo in Stuttgart toonde, hebben een kracht van 1.400 Newton, vergeleken met 450 Newton bij de oudere reeks. Hierbij heeft de magneet een diamater van 100 mm. De kleinste tilt 4 kilogram, het grootste model verplaatst 130 kilo. In de praktijk is het gewicht echter nauwelijks een issue, meent Gert Lunenborg. ‘Je zult voor het handlen van plaat toch meerdere magnetische grijpers combineren omdat de plaat anders aan de hoeken omlaag hangt. Door de grijpers te combineren kun je het gewicht dat je kunt tillen verhogen.’
Het nieuwe model is niet alleen sterker. De grijperkop is nu ook vierkant uitgevoerd, waardoor ze als dat nodig is dichter tegen elkaar aan geplaatst kunnen worden. De afdichtring van de kop is siliconenvrij, wat ervoor zorgt dat er absoluut geen afdruk op de plaat achter blijft. Ook voorgelakte plaat kan verplaatst worden met de magnetische grijper. ‘Mensen vrezen wel eens dat de laklaag door het magnetisme beschadigd raakt, maar dat is niet waar’, legt de salesmanager van Goudsmit uit. ‘Veel verffabrikanten gebruiken onze magneetsystemen om hun lakken voordat ze verpakt worden te ontijzeren. De lakken gaan dan ook al onder onze magneten door.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…