De twee granulaatleveranciers voor de snelweg, Van Vliet Contrans en Recycling Kombinatie (Recycling Kombinatie (Reko) is onderdeel van Van Bentum Recycling Centrale), werken hiervoor nauw samen. De aanleg van het zeven kilometer lange tracé is inmiddels gestart aan de kant van Schiedam.
De aanleg van de verlengde A4 is uitbesteed aan het consortium A4ALL, bestaande uit Boskalis, Heijmans en VolkerWessels. Bij de verlenging van de A4 is naar verwachting 170.000 ton granulaat nodig.
Van Vliet Contrans en REKO hebben niet alleen de handen ineen geslagen om te kunnen voldoen aan de criteria prijs, kwaliteit en planning. Door samen te werken zien de twee bedrijven mogelijkheden de CO2-emissie bij de aanleg van het tracé flink te verlagen.
Dat gebeurt door het werk vanaf twee kanten te beleveren. REKO zal vanuit de locatie Vondelingenplaat-Rotterdam de Schiedamse zijde van het tracé voor haar rekening nemen. Als het werk richting Delft is gevorderd zal Van Vliet Contrans de leveringen overnemen, vanuit de vestiging in Wateringen.
‘Als onderaannemers vinden we het belangrijk om ook duurzaamheid als element mee te nemen in de publieke aanbesteding’, zegt algemeen directeur Marc van Buijtene van Van Vliet Contrans, woordvoerder namens de twee samenwerkingspartners. ‘Door de beschikbaarheid van twee locaties denken wij de CO2-uitstoot substantieel te kunnen verminderen en efficiënter te kunnen werken door het beperken van de transportkilometers.’
Rijkswaterstaat legt met het consortium A4ALL de zeven kilometer lange snelweg tussen Delft en het Kethelplein in Schiedam aan. Van het tracé wordt 2,6 kilometer half verdiept aangelegd, vanaf Delft. Tot aan de bebouwing bij Vlaardingen en Delft is de weg over een lengte van 1,4 kilometer verdiept. Vandaar gaat de weg in een landtunnel van 2 kilometer verder, om bij het knooppunt Kethelplein de A20 te kruisen en aan te sluiten op de bestaande A4 richting Beneluxtunnel.
Zowel Van Vliet Contrans als Bentum Recycling Centrale hebben veel ervaring in de verwerking van beton en stenen tot hoogwaardig granulaat voor de wegenbouw. Van Vliet Contrans verwerkt jaarlijks 700.000 ton die conform de BRL2506 norm wordt verwerkt tot een gecertificeerd hoogwaardig product. Bij Bentum Recycling Centrale gaat het om circa 2.000.000 ton op jaarbasis, waarbij gebruik wordt gemaakt van zelf geproduceerde elektriciteit, waardoor dit granulaat vrijwel geen CO2-uitstoot kent.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…