Lag in 2014 de bedrijfsfocus nog vooral op het vergroten van de klanttevredenheid en kostenbesparingen, dan zegt nu een meerderheid van de ondervraagden op de eerste plaats in te zetten op winstgroei gevolgd door kostenbeheersing en het vinden van nieuwe klanten. Daarnaast beoordeelt meer dan de helft van hen de kansen van hun bedrijf positief.
Peter Schoenmaker, Sales Manager Corporate Clients bij Graydon: ‘We zien dat de bouwbranche de opwaartse lijn doorzet en dat er weer meer vertrouwen bestaat in de financiële situatie van leveranciers. Vorig jaar hanteerde nog 70 procent van de respondenten een verscherpt credit management beleid, dit jaar daalde dit percentage naar 48 procent. Ook op het vlak van betaalmoraal stellen we een gevoelige verbetering vast. Uit ons onderzoek blijkt dat ‘slechts’ 27 procent van de respondenten vindt dat de betaalmoraal van hun zakenpartners is verslechterd. Vorig jaar was dit 44 procent.’
Op de vraag of bouwbedrijven het afgelopen jaar meer moeite hebben gehad met het krijgen van bankfinanciering voor bouwprojecten, gaf 18 procent van de respondenten een positief antwoord. Alternatieve financiering als crowdfunding, kredietunies en investeringsmaatschappijen bieden voor de bouw nog onvoldoende uitkomst: bijna de helft van de respondenten geeft aan hier geen oplossing in te zien.
Voor het mkb dat problemen ondervindt in het vergaren van financiering, kunnen deze alternatieve financieringsvormen toch een oplossing bieden. Onderzoek van Cobouw toont aan dat het mkb financiering door middel van bijvoorbeeld kredietunies zeker overweegt en dat zij voorzichtig kennis maken met deze alternatieve financieringsvormen. Schoenmaker: ‘Vanwege de groeiende mogelijkheden rondom alternatieve financiering, is het aan te bevelen dat ook grotere bouwbedrijven zich verdiepen in deze financieringsvormen om projecten te financieren.’
Goed credit management is de snelste en meest effectieve manier om aan meer kapitaal te komen. Dit blijft echter een verbeterpunt, omdat de professionaliteit bij veel bouwbedrijven nog blijkt te ontbreken. 64 procent van de ondervraagden geeft bijvoorbeeld aan de debiteuren niet te groeperen op basis van kenmerken als betaalgedrag, kredietwaardigheid of ordergrootte. Schoenmaker: ‘Inzicht en risicospreiding in de klantportefeuille vormt echter wel een cruciale basis voor goed credit management en werkkapitaalbeheer. Bouwbedrijven dienen hierin nog grote stappen te zetten.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…