Amper vier jaar geleden nam Guido Slump het metaalbedrijf Disselhorst over. Met een omzet van 5 miljoen euro over 2011 en 55 medewerkers wilde Slump dit over een aantal jaren minimaal zien te verdubbelen. Medio 2015 telt het plaatwerkbedrijf 85 medewerkers en ligt de omzet op ruim 8 miljoen. En, kijkend naar de vooruitzichten, zal de doelstelling de komende jaren worden gerealiseerd.
Er wordt in elk geval hard aan gewerkt. Maar de groei heeft ook zijn keerzijde. Er dreigde een infarct in de fabriekshallen. Door de vele handelingen en doorlopende processen, werden de werksituatie en workflow in de fabriek er niet beter op. Ook was er extra ruimte nodig voor een nieuwe ponsnibbelmachine, de Trumpf 5000. Slump besloot dan ook om achter het bedrijfspand 4.000 m2 aan te kopen om hier te kunnen gaan bouwen. De nieuwbouw is direct aan de achtergevel gerealiseerd. Deze achtergevel van de bestaande hal is verwijderd en hieraan is de fabriekshal verlengd en uitgebouwd. Begin augustus krijgt het nieuwe gezicht van dit plaatverwerkende bedrijf, dat nu een oppervlakte beslaat van 6.000 m2, al aardig vorm en is vooral de interne logistiek goed verbeterd.
Op de kaart
Over de gestage groei die het bedrijf de laatste drie tot vier jaar heeft meegemaakt, is Slump helder. ‘Disselhorst was relatief een onbekende speler in de markt. Ook waren er in 2011 diverse opdrachtgevers weggevallen. Dus er stond wel wat te gebeuren.’ De interne organisatie werd doorgelicht en gereset, de oude poedercoatinstallatie is vervangen door een nieuwe, werkprocessen zijn aangepast, verantwoordelijkheden neergelegd bij diegene die deze moesten hebben. Met als doel om een maximale klantenservice te kunnen bieden als fullservice supplier in plaatwerk. En er is hard gewerkt aan de naamsbekendheid. ‘Het totaal aan aanpassingen en verbeteringen heeft zijn vruchten afgeworpen. We staan op de kaart, niet alleen in Nederland maar zeker ook in Duitsland.’
Cirkel van 300 kilometer
Slump wijdt het succes voor een groot deel ook aan de wijze waarop de klanten worden benaderd. ‘Het vinden van klanten is niet zo ingewikkeld. Waar we in elk geval mee zijn gestart is dat Disselhorst Metaal meer zou gaan opvallen in de markt, niet alleen binnen Nederland, maar zeker ook in Duitsland. Als werkgebied houden we een straal aan van circa 300 km en hiermee zit je al behoorlijk ver in Duitsland. Opvallend is dat Slump tot nu nog steeds bezig is met het opvolgen van de leads die het bedrijf binnenhaalde tijdens de FMB-beurs in Bad Salzuflen. ‘Hierbij gaan we natuurlijk eerst met de meest interessante leads aan het werk. En het kost veel inspanningen en tijd om de mogelijke nieuwe klant aan je te binden. Je moet het goed doen of niet doen. Dit betekent dat we per klant gemiddeld een maand investeren. Want als je eenmaal een afspraak hebt bij een bedrijf, dan krijg je maar één kans. Er zijn immers legio plaatverwerkende bedrijven.’ Disselhorst Metaal profileert zich als een full service supplier. ‘Ja, we nemen de opdrachtgevers alles uit handen, in overleg natuurlijk. Belangrijk hierbij is dat je korte doorlooptijden, een goede prijs/kwaliteitverhouding en een prima service kunt aanbieden.’
Coatinglijn
Wat Slump in het eerste jaar, nadat hij het bedrijf kocht, nog steeds een waardevolle aanvulling vindt, is de nieuwe coatinglijn. ‘Hiermee kunnen we natuurlijk net iets meer aanbieden. Bovendien betekent het coaten in eigen huis dat je niet zit met transportkosten, waardoor de prijs hoger uitvalt en wat bovendien tijdverlies geeft. Je bent bij het uitbesteden, als er moet worden gecoat, altijd afhankelijk van het andere bedrijf. En dat wilde ik niet.’
In 2014 introduceerde Disselhorst Metaal het laserlassen bij haar klanten. ‘Steeds meer klanten ervaren de voordelen van deze hoogwaardige verbindingstechniek. Vooral door geringe input van warmte bij het lassen maakt veel nieuwe toepassingen mogelijk.’ Recent schafte het bedrijf een jong gebruikte ponsnibbelunit aan van Trumpf. ‘Het ponsnibbelen zat tegen zijn maximum capaciteit aan.’ De extra capaciteit maakt een verdere groei mogelijk. Ook hebben we de Salvagnini P4, een gerobotiseerde buigautomaat, intern verhuisd. Gelijktijdig hebben we dit aangegrepen om de belangrijkste gereedschappen te vernieuwen en de machine te reviseren. Nu is de machine qua geometrie weer actueel en kan deze beter voldoen aan de vragen vanuit de markt.’ Zo blijft het bedrijf zich technisch vernieuwen.
Duitsland
Het percentage van de gerealiseerde orders dat richting de Oosterburen vertrekt, ligt momenteel op circa 10 procent. Dit moet de komende jaren minimaal worden verdubbeld. ‘Het is een grote en brede markt voor ons, waarbinnen we onze weg steeds meer gaan vinden. Bovendien kunnen we leveren aan diverse branches. Maar vooral voor de Duitse klanten geldt dat je je uitmuntend moet hebben voorbereid. In principe heb je maar één kans om ze te overtuigen van jouw product en de hierbij horende kwaliteiten. Je breekt immers in in een bestaande markt. De calculatie is dan ook een uiterst essentiële zaak. Bovendien moet je kunnen aangeven waarom het bedrijf moet overstappen en bij jou het werk neer moet leggen.’ Het gaat Disselhorst Metaal inmiddels goed af. ‘We willen de omzet in Duitsland doortrekken naar 20 procent.’ Voor de nabije toekomst wil Slump zich ook oriënteren op de Franse markt. Dit begint dan met een bezoek aan de Midest-beurs in Parijs in november.
Disselhorst Metaal is te vinden op stand 426.
Disselhorst Metaal maakt plaatwerk voor de machinebouw, carrosseriebouw, interieurbouw en landbouw.
In de nieuwe hal staat onder andere de nieuwe ponsnibbelmachine, een Trumpf 5000.