Groot gebrek aan aluminium schroot

De profielenproducent maakt zijn eigen jaarlijkse behoefte aan aluminium volledig uit schroot. De hersmelterij kan echter niet aan voldoende aluminiumschroot komen. Dat baart CEO Dimitri Fotij zorgen, want West-Europa laat een kans om de CO2 uitstoot fors terug te dringen uit handen glippen. ‘Secundair aluminium kan een belangrijke rol spelen in de CO2-arme maatschappij waar we naar toe gaan.’

Voor het eerst merkte Fotij hoe opkomende landen als China, Brazilië en Rusland voor de neus van Westerse bedrijven de grondstof wegkochten. ‘Voor het eerst werden we in de volle hausse van 2007 geconfronteerd met schaarste.’


Nu, vijf jaar later, is er opnieuw schaarste. Nu echter een schaarste aan aluminium schroot. Dat speelt de Limburgse recycler parten. In 2007 produceerde de fabriek in Kerkrade 70.000 ton secundair aluminium, met minstens zulke goede eigenschappen als de primaire evenknie. De crisis van 2009 zette E-Max met beide benen op de grond: de productie zakte in tot 50.000 ton. In de jaren daarna is de productie in de hersmelterij weer gegroeid tot nu zo’n 70.000 ton op jaarbasis, waarvan 25.000 ton aan derden wordt verkocht. Voor 2013 rekent Dimitri Fotij echter op een daling naar 50.000 ton, net voldoende voor de eigen productie in Dilsen en Gullegem met nog een klein overschot dat op de markt verkocht kan worden. ‘De vraag naar gerecycled aluminium is er, maar om 70.000 ton te produceren, hebben we 80.000 ton schroot nodig. Die is er momenteel niet.’

Lees hier het volledige artikel en over de vakbeurzen Aluminium en Aluminium en Composites Europe die van 9-11 oktober worden gehouden in Düsseldorf:

VRENA-M_04-10-12_17.

 

Franc Coenen

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago